Lauda légitársasága az Air Berlin színeiben
A flyniki anyavállalata, az Air Berlin azt tervezi, hogy a két légitársaság integrációja során valószínűleg végleg megszüntetik az egy évtizede működő osztrák fuvarozó márkanevét, miközben annak flottája az Air Berlin színvilágának megfelelő, új festést kap.
A hír előzménye, hogy tavaly novemberben Niki Lauda magánalapítványától az addig 49,9 százalékban társtulajdonos Air Berlinhez került a flyniki diszkont-légitársaság többségi tulajdonrésze is. Lauda cégének 50,1 százaléka annak a három évre nyújtott 40,5 millió eurós kölcsönnek a fejében vándorolt az Air Berlinhez, amelyet 2010 februárjában kapott a német társtulajdonostól.
Lauda az 1990-es évek végén egyszer már megvált egy légitársaságtól. Első légi vállalatát, a Lauda Airt az akkor osztrák állami tulajdonban lévő – ma már a Lufthansához tartozó – Austrian Airlines (AUA) vette meg. Ezt követően a volt Forma–1-es versenyző 2003-ban vette meg a csődbe jutott Aero Lloyd német légitársaság osztrák leányvállalatát, és megalapította a Niki Luftfahrt GmbH (flyniki) diszkontlégicéget. Az Air Berlin 2004-ben lett társtulajdonos a vállalatban. 2010 februárjában 24 százalékos részesedését 21 millió euróért 49,9 százalékra egészítette ki, s ezzel egyidejűleg született megállapodás a 40,5 millió eurós kölcsönről is, melynek fedezetéül Lauda többségi tulajdonrésze szolgált. Lauda ekkor még azt ígérte, hogy az összeget hiánytalanul vissza fogja fizetni a megadott határidőre, és a Niki többségi részesedése az övé – és ezáltal osztrák tulajdonú – marad.
Az egykori világhírű Forma–1-es autóversenyző tavaly a 2010-es év értékelésekor nem kis büszkeséggel jelentette be, hogy immár hatodik éve sikerült nyereségesen működniük. 2009-ben a nyolcszáz alkalmazottat foglalkoztató flyniki még „csak” 2,6 millió, 2010-ben 3,4 millió, 2011-ben pedig már 4,5 millió utast szállított, miközben az idei tervek már 5 millió utas szállítását irányozták elő.
Hartmut Mehdron, az Air Berlin vezérigazgatója eredetileg azt közölte, hogy az önálló flyniki márkanév az átvétel után is megmarad, és közlekedésjogi okokból továbbra is egy osztrák alapítvány tulajdonaként jegyzik majd az 50,1 százalékos tulajdonrészt.
Lauda – aki helyet kapott az Air Berlin igazgatóságában - most azt reméli, hogy a flyniki új festése nemcsak elősegíti a két légitársaság integrációját, hanem egyben jelképezi majd a légitársaság szolgáltatásainak megújulását is. Bár cége idén tavasszal a oneworld társult tagja lett, Lauda többször is a szövetségi csatlakozás ellen emelt szót. Szerinte ugyanis teljesen fölösleges egy csomó pénzt és energiát fordítani az ilyen integrációra, amikor ugyanazt az eredményt gyakorlatilag a férőhelymegosztáson alapuló codeshare egyezményekkel is el lehetne érni.
A tervek szerint az osztrák főváros továbbra is az Air Berlin fontos gyűjtő-elosztó (hub) csomópontja marad, ahol a még szorosabb együttműködés során, a flyniki fontos szerepet kap a délkelet-európai átszálló forgalom lebonyolításában. (Az Air Berlin mellett a oneworld tagjai közül British Airways, a Finnair és az Iberia repül még Bécsbe.) Felértékelte a társaság helyzetét a Malév csődje is, mely nyomán az Air Berlin egy fontos partnerét veszítette el a régióban.
Az Airbus A320-as gépcsaládból 16-ot, a brazil gyártmányú Embraer 190-esekből pedig hetet üzemeltető flyniki utóbbiakat – az Air Berlin vezetőségének döntése alapján - fokozatosan kivonja a forgalomból, s helyettük az eddig az anyavállalatnál használt, nagyobb kapacitású, Airbus A319-esekkel repül majd.