Lassan forgalomba áll a világ talán legtiritarkább hibridflottája

iho/közút   ·   2017.12.05. 13:45
BKV_volvo_hibrid_kicsi_r

„Diversity is our strength” – ez a kétes valóságtartalmú (ál)bölcsesség lassan a BKV mottója is lehetne, hiszen a már amúgy is rendkívül heterogén autóbuszflotta hamarosan újabb példányokkal színesedik.

Januárban írt ki közbeszerzési eljárást a BKV negyven hibrid busz beszerzésére, amelyek a forgatókönyv szerint Volvók lettek. Már akkor tudni lehetett, a tendergyőztes buszok típusa, kialakítása és évjárata is igen változatos, de a pontos állományi adatokat a HBweb.hu tette közkinccsé a napokban.

Bő két éve került az első hibrid busz a BKV-hoz, és információink szerint a félig-meddig teszt jellegű üzemeltetés nem igazán hozta a várt eredményeket: az MBK-620 rendszámú Volvo sokat van javítás alatt és az üzemanyagfogyasztása is magasabb a vártnál, így nem tűnt túl logikus lépésnek beszerezni további negyven hasonló példányt (fotó: Bohus Dávid)

Akinek van kedve és türelme, annak érdemes elmélyedni a részletekben, hiszen kis túlzással tényleg azt lehet mondani, a hibridflottában alig lesz két egyforma jármű, de mi azért megpróbáljuk nagy vonalakban összefoglalni a lista esszenciáját:

  • két különböző típus, Volvo 7700 és 7900 Hybrid,
  • két- és háromajtós kivitel mindkét típusból,
  • gyártási év 2010 és 2014 között,
  • Euro V-ös és Euro VI-os dízelmotorok,
  • tizenhét különböző első tulajdonos négy országból,
  • bizonyos példányoknak a BKV előtt három-négy előző tulaja is volt, ezek pluszban más országokat is megjártak.

A szakmában köztudott, ám a laikusok közül talán kevesen vannak tisztában azzal a ténnyel, hogy a buszok esetén még az azonos típusúak között is jelentős eltérések mutatkozhatnak, hiszen a különböző megrendelők a saját igényeiknek megfelelően jellemzően különböző típusú főegységekkel, ajtókkal, ablakokkal, ülésekkel, műszerfal-kialakítással specifikálták annak idején a járműveket. Ez rendkívüli mértékben megnehezíti és megdrágítja a buszok későbbi üzemeltetését (annak ellenére, hogy természetesen ezek is megkapták a bilikék flottaszínt és kapaszkodókat, valamint a Zelika üléshuzatot...). A BKV-nak már van is ilyen irányú (rossz) tapasztalata, hiszen a dízel Mercedes Citarók néhány évvel ezelőtt szintén számos európai városból lettek összekukázva.

Nem irigyeljük tehát a hibrid Volvóknak hamarosan otthont adó Cinkota Divíziót, illetve kíváncsian várjuk, ebből a rendkívül heterogén flottából milyen rendelkezésre állást tudnak majd kicsikarni néhány év távlatában. Addig is, a vizuális típusoknak itt van néhány kép a hibridekről a teljesség igénye nélkül, csupán ízelítőnek, még az előző üzemeltetőknél (via A BKV buszai):

Egy kis kedvcsináló (vagy éppen elrettentés, mindenki döntse el maga) a BKV által megvásárolt hibrid Volvókból – a leírásban már a magyar rendszámaikat tüntettük fel (a képre kattintva galéria nyílik!)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek