Lassan forgalomba áll a világ talán legtiritarkább hibridflottája
„Diversity is our strength” – ez a kétes valóságtartalmú (ál)bölcsesség lassan a BKV mottója is lehetne, hiszen a már amúgy is rendkívül heterogén autóbuszflotta hamarosan újabb példányokkal színesedik.
Januárban írt ki közbeszerzési eljárást a BKV negyven hibrid busz beszerzésére, amelyek a forgatókönyv szerint Volvók lettek. Már akkor tudni lehetett, a tendergyőztes buszok típusa, kialakítása és évjárata is igen változatos, de a pontos állományi adatokat a HBweb.hu tette közkinccsé a napokban.
Akinek van kedve és türelme, annak érdemes elmélyedni a részletekben, hiszen kis túlzással tényleg azt lehet mondani, a hibridflottában alig lesz két egyforma jármű, de mi azért megpróbáljuk nagy vonalakban összefoglalni a lista esszenciáját:
- két különböző típus, Volvo 7700 és 7900 Hybrid,
- két- és háromajtós kivitel mindkét típusból,
- gyártási év 2010 és 2014 között,
- Euro V-ös és Euro VI-os dízelmotorok,
- tizenhét különböző első tulajdonos négy országból,
- bizonyos példányoknak a BKV előtt három-négy előző tulaja is volt, ezek pluszban más országokat is megjártak.
A szakmában köztudott, ám a laikusok közül talán kevesen vannak tisztában azzal a ténnyel, hogy a buszok esetén még az azonos típusúak között is jelentős eltérések mutatkozhatnak, hiszen a különböző megrendelők a saját igényeiknek megfelelően jellemzően különböző típusú főegységekkel, ajtókkal, ablakokkal, ülésekkel, műszerfal-kialakítással specifikálták annak idején a járműveket. Ez rendkívüli mértékben megnehezíti és megdrágítja a buszok későbbi üzemeltetését (annak ellenére, hogy természetesen ezek is megkapták a bilikék flottaszínt és kapaszkodókat, valamint a Zelika üléshuzatot...). A BKV-nak már van is ilyen irányú (rossz) tapasztalata, hiszen a dízel Mercedes Citarók néhány évvel ezelőtt szintén számos európai városból lettek összekukázva.
Nem irigyeljük tehát a hibrid Volvóknak hamarosan otthont adó Cinkota Divíziót, illetve kíváncsian várjuk, ebből a rendkívül heterogén flottából milyen rendelkezésre állást tudnak majd kicsikarni néhány év távlatában. Addig is, a vizuális típusoknak itt van néhány kép a hibridekről a teljesség igénye nélkül, csupán ízelítőnek, még az előző üzemeltetőknél (via A BKV buszai):
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!