Kínai hitelből, nem EU-s támogatásból épülne a V0
A V0-ás megépítéséről írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója pénteken a Palamentben.
Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára hangsúlyozta: a keleti nyitási stratégia egyik fő célja, hogy a távol-keleti áruk jelentős része Magyarországon keresztül jusson el Nyugat-Európába. Ha a V0-s vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában – jelentette ki az államtitkár.
Szijjártó Péter kifejtette: a magyar vasúti hálózat sugaras szerkezete, Budapest-központúsága nem teszi lehetővé, hogy a tehervonatok versenyképes idő alatt átjussanak az országon kelet és nyugat között. Szerinte jelenleg 4-5 napot vesz igénybe a tehervonatok áthaladása Magyarországon, és ezt az időt szeretnék 1 napra csökkenteni a versenyképesség érdekében. Az iho által megkérdezett teherszállító magán-vasúttársaságok ezzel szemben azt nyilatkozták, hogy 6,5-8 óra alatt gond nélkül át tudnak jutni már most is az országon, ez csupán jó szervezés kérdése.
A kormány márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest–Szolnok és a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, kétvágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna. Akkor még nem dőlt el, hogy a 360 milliárd forintosra becsült költségeket (nagyrészt) vissza nem fizetendő uniós támogatásból, avagy az utolsó jüanig kamatostól visszafizetendő kínai kormányhitelből fedezik-e. Most tehát ez utóbbi kérdés dőlt el a hitel javára.
Szijjártó Péter kiemelte: jelenleg több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-s vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg. A témát április 18-án, pekingi tárgyalásán is megvitatják.
A tervek szerint a jövő év tavaszán megkezdik a kivitelezési munkákat, és ez esetben 2017-re elkészül a vasútvonal és a nemzetgazdaság szolgálatába tud állni – fejtette ki az államtitkár. Jüan Li elmondta, hogy vállalatuk komoly vasútépítési tapasztalattal rendelkezik, és a MÁV szakembereivel közösen azon vannak, hogy minél előbb megkezdődjenek a munkák. A Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy a finanszírozási háttér adott legyen, a kínai és a magyar fejlesztési bankok között létrejöjjön az erről szóló megállapodás.