Kína-Airbus összjáték, utasszállítóktól helikopterekig

iho   ·   2014.04.01. 10:00
cim2

Igen komoly lökéseket kapott új megállapodásokkal az európai gyártó és a kínai repülőipar együttműködése a napokban, több fronton is. Az új vagy meghosszabbított szerződések aláírására Hszi Csin-ping kínai elnök mostani párizsi látogatása adott alkalmat.

Az első és mondhatni leginkább kézzelfogható eredmény egy keret-megállapodás hetven Airbus utasszállító megvásárlásáról. Negyvenhárom lesz közülük a 320-as gépcsalád valamelyik verziója, és huszonhét lesz szélestörzsű A330-as, ez pedig jól jelzi a hatalmas kínai piac különféle szegmenseinek igényeit a hagyományos légitársaságoktól a diszkontokig, a belső járatok fenntartásától a hosszú távú interkontinentális vonalak működtetéséig. Az A330-as rendelés jelentőségét pedig az adja, hogy a kínai vezetés ezzel egy több éve húzódó rendelési blokádot oldott fel: Peking azért állította le az európai szélestörzsű gépek vásárlását, mert enyhén szólva nem értett egyet az uniós széndioxidadó kiterjesztésével az Unióba repülő Európán kívüli légitársaságokra.

Tiencsin, A320-as-gyártósor: lesz munkája a következő tíz évre is

Elvi megállapodás már korábban is született a Tiencsinben lévő A320-as összeszerelő üzem működésének meghosszabbításáról, most azonban már aláírt megállapodás garantálja a további tíz évet, 2016-tól 2025-ig, ez tehát azt jelenti, hogy a jelenlegi „classic” helyére lépő neo-változatot is gyártják majd Kínában. Ugyancsak része a megállapodásnak a gyártóközpont bővítése, hogy ez pontosan mire vonatkozik, több A320-asra, vagy netán szélestörzsű gép gyártására is, arról nem szólnak a hírek. Mindenesetre Tiencsinben újságíróknak egyszer már megmutattak egy területet a jelenlegi csarnok közelében, ahol az új összeszerelő épülne, netán már nagyobb befogadóképességű repülőgépek jövendő szülőhelyeként.

A most aláírt megállapodások között szélestörzsű gyártása nem szerepel, viszont a kiadott közlemény utal egy olyan központ létesítésének lehetőségére, amely szélestörzsű gépek belső berendezésével foglalkozik. Egyébként fontos lehet majd az Airbus–Kína-kapcsolatokban egy friss modifikáció fejlesztése is, az európai gyártó idén szeretné elnyerni a légialkalmassági bizonyítványt arra a kisebb felszállósúlyú A330-as „Regional” változatra, amelyet nagyobb forgalmú, de rövidebb vonalakra terveznek, kisebb hatótávolsággal és nagyobb utasszámmal, elsősorban a kínai piac igényei szerint.

Az A330 Regionalt az Airbus erősen a kínai piacra fókuszálva fejleszti

A sajtó nyilván többet foglalkozik a repülőgépekkel, mint a repülőgépek mozgását meghatározó légiforgalmi irányítással, de Kínában a robbanásszerű légiközlekedési fejlődés sikere jelentős mértékben múlik azon, sikerül-e folyamatossá tenni az áramlást, zökkenőmentessé tenni a gépek repülését az útvonalakon, mert ugye hiába a sok gép, ha a (katonák által erősen korlátozott) légtér nem viseli el a növekvő forgalmat. Ezügyben fontos fejlemény az Airbus és a kínai légi hatóság, a CAAC közti megállapodás a legfrissebb Air Traffic Management, azaz ATM-rendszer meghonosításáról. Ez nem egyszerűen a légtérkapacitás bővülését szolgálja, hanem azt is, hogy a kínai légiközlekedés kevesebb üzemanyagot használjon és kevesebb káros anyaggal növelje az amúgy is kritikus környezeti terhelést.

Nem kevésbé jelentős, és ugyancsak meglévő alapokon fejleszthető tovább az európai csoport és a kínai cégek együttműködése a helikoptergyártás terén. A számok ebben az esetben különösen elképesztőek: húsz év alatt nem kevesebb, mint ezer készül közös gyártásban az Airbus Helicopters új sikertípusából, az EC175-ösből, amely AC352-es néven fut kínai gyártmányként.

Az új Airbus Helicopters típus, az EC175 két változatából összesen ezer példány készül

A közepes kéthajtóműves gép fejlesztésében a két ország már eddig is együttműködött, a gyártást és a piacokat pedig úgy osztják meg, hogy Európa és Észak-Amerika vevőinek Franciaországban, a világ többi részéről érkező megrendelésekre pedig Kínában az AVIC helikopteres divíziójánál, az Avicopternél készülnek a gépek. Ez a kínai félnek különösen fontos esélyt jelent a globális gyártórendszerekhez való kapcsolódásra, és az itt készülő gépeknek amúgy lesz egy igen komoly helyi piaca is. A kínai légierő ugyanis a jelek szerint legalábbis részben ezzel a típussal szeretné a jövőben leváltani Mi-8/17-eseit, márpedig ezekből az orosz gépekből 220–250 szolgál a rendelkezésre álló adatok szerint a kínai fegyveres erőknél.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek