Kifutó típusok becsülete <br>2. rész Boeing 767
Csendes búcsú: az American Airlines kivonta a forgalomból 767-200-as gépeit, az utolsó két példány New York és Los Angeles, illetve San Francisco közötti járatokat repült, vagyis rendkívül éles versenyt generáló útvonalakat az USA keleti és nyugati partvidékének legnagyobb városai között.
A típus 1982-ben kezdte karrierjét az AA színeiben, először belföldi, majd transzkontinentális vonalakon, elsősorban az Amerika és Európa közti járatokon, merthogy ez volt az első típus, amely megkapta a kiterjesztett két hajtóműves repülési engedélyt, vagyis 180 percnyi távolságra távolodhatott el a legközelebbi repülőtérről. Mind az American, mind a Delta ugyancsak 767-esekkel repült Budapestre is, amíg még léteztek a járataik.
A két utolsó AA-200-as az N319AA és az N322AA volt, az előbbi 1985-ben, a másik két évvel később állt forgalomba. A légitársaság ugyanakkor továbbra is repülteti a gép hosszabb és nagyobb hatótávolságú változatát. Az ötvennyolc Boeing 767-300ER felét a következő években ugyancsak modernebb típusokkal váltja fel, a 300-asok másik felét viszont új, modernizált kabinbelsővel felszerelve tovább üzemelteti.
Ugyancsak a 767-esekről jelent meg érdekes elemzés a Flightglobal szakportálon, abból az alkalomból, hogy a Boeing hamarosan átadja a kazah Air Astana légitársaságnak az 1062-ik Boeing 767-est, amely ugyan egyáltalán nem az utolsó példány a típusból, viszont a jelenlegi rendelési lista szerint a legutolsó a 767-es utasszállítók közül, a többi negyvennégy már teherszállítónak épül Everettben, kettő pedig a KC-X program, az amerikai légierő új tanker-szállító típusának első példányaként. Vagyis az utasszállító változat rendelésállományának „kiszáradása” ellenére a 767-es vonal nagyon is életben marad.
Az elemzés szerint ugyanakkor nem kizárt, hogy az utasszállító 767-300-asokra ismét befutnak a rendelések. A 767-300 ugyanis 230–270 utasával abba a résbe illeszkedik, ami a legnagyobb keskenytörzsű, a 737-900ER (maximum 215 utas) és a most gyártásban lévő 787-8-as (250-290 utas) között található, mondja az elemzés, és ennek megfelelően a gép utasszállítóként is tovább szerepel a kínálati sorban, 186 millió dolláros példányonkénti listaáron.
Ez az a kategória egyébként, amit az ugyancsak keskeny törzsű 757-es hagyott maga után, mivel ennek már leállították a gyártását. Viszont a 767-es gyártósora a katonai megrendelések okán mindenképp tovább működik, és a tankerhez kifejlesztett változtatások, elsősorban a modernizált elektronikus rendszerek és az új pilótafülke egy továbbfejlesztett utasszállító esetében is vonzó megoldás lehet. Vagy, amint a piac várja az A330-as neo és egyes hírek szerint ugyancsak szeretné a 757-es MAX változatát, lehet, hogy hasonlóan lenne igény egy új hajtóművekkel és elektronikával repül 767 MAX-ra is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!