Kicsik és szorgosak

iho/vasút   ·   2012.12.08. 07:00
00

Ahogy az általánosan elfogadott elmélet szerint a vasútnak, így a kisdízeleknek is a hatvanas évek környéke volt az utolsó fénykora. A kisdízelek története ennél régebbre nyúlik vissza: a gőzösök kiváltásával a kisebb forgalmú vágányokon már a háború előtt foglalkoztak. Elsődleges feladatuk az állomási, fűtóházi tolatószolgálat, iparvágányok kiszolgálása volt, de nemegyszer mellékvonali személyvonatok élén is láthattuk őket.

Az Indóház Extra legújabb, idei harmadik számából megismerhetjük a korai kísérleteket, a jól bevált, hazai gyártású mozdonyokat és az import iparosokat: ez utóbbiak közül a kéttengelyes NDK-eredetű gép az ország számtalan üzeméből ismert. Külön fejezeteket kaptak a budapesti és környéki (HÉV, metró) kisdízelek, valamint részletesen taglaljuk a dízelmotorok eredetét, létrehozását, fejlesztését is.

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.