Két hazai buszgyárral kevesebb

Ács Attila   ·   2013.06.03. 15:30
MJT_karlsruhe_fooldal

Szomorú hírek láttak napvilágot a közelmúltban a hazai buszgyártás háza tájáról: a North American Bus Industries (NABI) bejelentette, hogy teljes egészében a tengerentúlra telepíti a gyártást, a Magyar Járműtechnika Zrt. (MJT) pedig ismételten felszámolás alá került.

A magyar gyökerekkel rendelkező NABI ugyan már évek óta amerikai tulajdonban van, de egészen a közelmúltig a cég budapesti és kaposvári telephelyén is folyt a termelés. Igaz, ez tulajdonképpen a vázszerkezetek gyártására korlátozódott, hiszen az amerikai törvények értelmében a buszoknak legalább 60 százalékban hazai gyártásúnak kellett lenniük, így a készre szerelést a NABI annistoni üzemében végezték. A cég vezetése tavaly döntött úgy, hogy felszámolják ezt az állapotot, amitől a költségek csökkentését, a minőség javulását és a szállítási idők lerövidülését várják. Így 2012 után már nem készült több acélvázas busz a mátyásföldi üzemben, néhány héttel ezelőtt pedig az utolsó kompozitkarosszériás buszt is elszállították Kaposvárról, jelenleg mindkét gyár eladó, már szándék sincs az újraindításukra.

A közhiedelemmel ellentétben nem magyar fejlesztés, de az tény, hogy Kaposváron készült a CompoBusok karosszériája, majd az USA-ba szállították őket végszerelésre. Ezentúl a típus egyetlen vásárlója, Los Angeles sem tart rájuk igényt

A kaposvári gyár csak alig több mint tíz évig üzemelt, de ezalatt is volt egy többéves kényszerpihenő, mert a Compobusokat gyakorlatilag csak Los Angeles vette, a többi közlekedési cégnek – még az amerikai pénztárcához viszonyítva is – túl drágák voltak, az európai piacon pedig meg se próbálta őket eladni a cég, hiszen az itteni előírásoknak nem feleltek meg. Ide az MAN alvázas, „hagyományos” acélkarosszériás Sirius városi és helyközi típuscsaládot szánták, de a volános buszbeszerzések tiltása miatt a busz sorsa előre meg volt pecsételve.

Az európai és főként a magyar piacra a Sirius típuscsaládot szánta a gyár, de a beszerzési stop miatt csak egy-egy városi és helyközi prototípus készülhetett el<br>(fotó: Vörös Attila)

Úgy tűnik, végleg lehúzza a rolót a debreceni MJT is, pedig a tavalyi felszámolási eljárást sikerült megúszniuk, sőt, egy új típus fejlesztésébe fogtak Karlsruhe számára. A cég itthon ugyan csak egyetlenegy buszt adott el, de több mint félszáz emeletest szállítottak Isztambulba, és további több tucat járművet szerb, román, német és dán üzemeltetők számára. Információink szerint a karlsruhei buszokat anyagi problémák miatt már nem sikerült átadni a megrendelőnek, és az alkalmazottakat se tudták kifizetni.

Az MJT Karlsruhénak szánt midibusza még gyártás közben, tavaly nyáron. Az üzlet sajnos meghiúsult

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.