Keszthely várja a főszezont
A MÁV 23 állomást érintő felújítási projektjében – Kaposvár után – idén már a második ünnepélyes átadást láthattuk. A 2013-ban indult, összesen 9,9 milliárd forintos költségvetésű beruházásán belül Keszthely 482 négyzetméter alapterületű felvételi épületére és a melléképületekre 469 millió forintot szántak, európai uniós forrásból.
Az első, 1888-ban épült vasútállomás felhagyásával, a Keszthely–Tapolca vasútvonal átadásával egy időben, 1903-ban emelték az új felvételi épületet a Balaton mocsaras, feltöltött öblének helyén. Az akkori épületet a hatvanas évek legelején bontották el, helyére 1962-ben egy, az akkori stílusnak megfelelő indóházat emeltek. Ez a felvételi épület újult meg most, az újabb igényeknek megfelelve. Felújították a homlokzatot, korszerűbbé váltak az utasterek és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges helyiségek is.
A felújítók igyekeztek megőrizni az épület meglévő értékeit: a Balaton északi partjának számos vasútállomásánál jellemző terméskövet, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezést, valamint a pavilonok felett lebegő födémlemezt, amely a fedett peron és nyári váró vékony acéloszlopaira támaszkodik. Az attika megemelésével hozták létre a kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések, a napkollektor és a légkondicionáló kültéri egységének elrejtésére is.
A homlokzati kerámiaburkolat helyére hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkőburkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal és arra épített kültéri órával. A beltérben kő- és faburkolatú padokkal, valamint süllyesztett világítással alakítottak ki kortárs hangulatot. Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort, az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Szintén műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését. A főbejárat automata tolóajtós portállal készült.
Nem lehetett megoldani a korábbi „halacskás” kerámiarácsok felújítását, azok sérült állapota miatt, ezért a motívumot laminált üvegrétegek közé nyomtatott színes halmintás üvegfal beépítésével élesztették újjá a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot teremtve az autóbusz-állomással. A nyári váróban a peronhoz vezető rámpát üveg felülvilágítóval fedték le, hogy természetes fényt kapjon a váró fő közlekedési útvonala.
Az épület előtti teret – a korábbi lépcsős kialakítás helyett – két százalékos lejtésű burkolattal fedték, a mozgássérültek, a kerékpárosok és az utasok közlekedésének megkönnyítése érdekében. A zöldfelületet emelt magasságú növénykazetták telepítésével növelték. A rövid idejű autós megálláshoz az állomás előtt K+R parkolót alakítottak ki, a bicikliseket B+R kerékpártároló várja, és létesítettek egy akadálymentes parkolót is. A vasútállomás közelében a helyközi és a helyi autóbuszok végállomását 2015-ben újították fel.
A keszthelyi vasútállomásra egyelőre csak Tapolca felől, vagy közvetlenül Balatonszentgyörgyről lehet a síneken eljutni, a déli part vasútvonalán a felújítás első szakaszával a nyári menetrend bevezetésekor végeznek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!