Filléres flotta MÁV-modellekkel II.

Jermann Kálmán   ·   2013.01.26. 11:30
00

Az NDK tömeggyártmányainak magyarországra adaptált változatainak ismertetése után most egy hazai klasszikust és az általa húzott intercity vonatot, majd a MÁV 325-ösére hajazó Fleischmann gépet, végül egy kis szériában megjelent építőkészletből készült MDmot-ot szerepeltetünk.

„Szerencsére” nálunk nemcsak a járműállomány, de még a festésük sem változik túl sűrűn. Így aztán a személyvonatokat jellemző narancs-kék kombináció igen sokáig találkozhatott az újabb EC/IC-vonatokkal. Igaz, nem pont ilyenekkel: bár a Rocótól lehetne Gosa, az NMJ-től és az ACME-től CAF, ezek a termes kocsik a Fantázia IC-t alkotják. 1:100-as Piko hobbikategóriás német/osztrák EC-vagonok átfestései, de abből rendesebbek: feliratozottak, a kezelőelemek kifestettek. Az első-másodosztályúhoz sehogy sem lehet eredetit találni (a Gosa ugye fülkés), a két másodosztályúhoz sem könnyű. Áruk ehhez igazodott: még a donort sem lehet annyiért megvenni, nem beszélve a festékről és a ráfordításról, hogy a háromra érvényes 14 ezres összeget reálisnak mondjuk. A hozzájuk illő, hossztorzított Roco bautzeni étkezőt szerencsésen sikerült börzézni, így egy húszasból kijött az egész.

1:100-as Piko kocsik tisztességes átalakításai. Mivel eredetijük nincs, így – rajtam kívül – a kutyának sem kellettek<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A mozdonynak itt nem felel meg a Szergej vagy a Nohab, az IC állandó 1500 voltot igényel. Nem is (volt) jellemző, hogy a villamos fűtőkocsikkal ezek a hattengelyes dízelek vontatták volna a klímás kocsikat (ha nincs felsővezetékünk), bezzeg egy Csörgő, az tökéletes! Főleg ha tízezerből dekóderrel megvan. Ehhez némi kompromisszumkészség kell: a festés bordó-fehér. Ebből egyik sem stimmel: bordó a pályaszámhoz még csak-csak, de az IC-korszakban rég narancs volt az összes (kivéve a visszafestettet, ami meg ugye gyárilag nem volt olyan), illetve sajnos fehér sosem volt a hűtő környéke és a tető. További lemondás az egy forgóvázon történő hajtás. De az az igazság, ennek csak hangban van szerepe, mert a pompásan futó négy kocsit erőlködés nélkül felviszi a 36 ezrelékes, ívben futó emelkedőn.

Az 1. vágányon vár indításra a Fantázia IC az egyik nem villamosított fővonalunkon. Nem hiteles másolatai nagyvasúti járműveknek, de minél messzebbről nézzük, annál kevésbé tűnik fel (a Nohab azóta visszakapta ütközőit, egyéb díszeit)

Szintén egyessel kezdődő ötszámjegyű összeg volt a Fleischmann bázisból átfestett MÁV 325-ös sorozatú gőzmozdony. A német gyártmányú gép igen finoman fut, ezért a méltányos 18 ezerért vevőként elnézhető neki az összes kisebb-nagyobb eltérés: a konyha ablakai, a szerkocsi, és így tovább. Analóg ez is, és mivel az asztalon, ahol a fotók készültek, egy kapcsolóval megváltoztatható, hogy digitális vagy hagyományos legyen a betáplálás és az irányítás módja, így is marad.

Legalább ötven esztendővel repít vissza az időben a MÁV 325-öse

Kocsi csakis kéttengelyes legyen mögötte. Ha szerencsénk van, vehetünk Piko MÁV Bz-t. Ez egy ötöst kóstált, eredeti dobozában, jó állapotban. Ha még ennél is igénytelenebbek vagyunk, Piko Junior vagon is megteszi – de azért egy pár MÁV Hungaria feliratot legalább szerezzünk. Nélküle a kocsi 500 forintot ér. Poggyászként itt egy logó nélküli Märklin, valami német vagon. Mindösszesen, mozdonyostul 25 ezerbe került a kis vonatocska.

Hajnali fényben fürdik a szőlőhegy és előtte a vicinális

A teljes kollekció értékének negyven százalékát képviseli a fentiektől eltérően nem fösvény módjára beszerzett MDmot. A szerelvényről az Indóház magazin 2011 szeptemberi számában hosszabb leírás született, ezért itt csak néhány tényadat szerepeljen: a Tóth-féle finom mozdony- és Btx-kocsivég-öntvényhez a vontatón réz forgóvázmaszkok tartoznak. Ezek és a kaszni egy új, digitálisan előkészített, dekóderrel ellátott, igen finoman mozgó Fuggerth M41-es alvázra kerültek. A vezérlő egy elvágott Ap vagy By, a közkocsik a nem méretpontos (a kelleténél hosszabb) Fuggerth Bx és Ax. Jelen állapotáig szűk 80 ezerből sikerült kihozni – ez csak annak sok, aki nem számol utána, mennyibe kerül az alapanyag, és hogy a munka sincs ingyen.

Lassan két éve kikerült a közforgalomból, így a képeken kívül a modell őrzi Piroska emlékét

Lesz olyan, aki szánakozóan mosolyog egy ilyen gyűjteményre. Elfogadható a kritika, de közben lássuk a másik oldalt is: nem mindenki tud vagy akar egy darabra és jellegre hasonló flottára mondjuk négyszázezer forintot költeni. És az arány erősen romlik, ha kivesszük a nem gyári MDmotot és a gőzöst: máris nem kétszerese, hanem háromszorosa lenne az új Nohab, Szergej és a sok személykocsi költsége, mint a régi vackok teljes ára.

Három működő mozdony – összesen harmincezerből

Válaszkommentárhoz, a szerző hasonló írásaihoz a szerző blogját ajánljuk.

Kapcsolódó hírek