Ésszerű irracionalitás

Jermann Kálmán   ·   2013.07.30. 11:30
00

A hazai vasúti nosztalgiautazások felemás (értsd: szomorú) helyzetéről a 2013 júliusi Indóházban kiváló borongás olvasható Nagy Tamástól. Ezért e kevés szövegű, sok fotóval illusztrált írás nem foglalkozik olyan kérdésekkel, hogy az alapfeladata folytán kissé stílustörő a 017-es Nohab, és az általa húzott nyolckocsis szerelvény hét vagonja – minimális, kozmetikai jellegű beavatkozásoktól eltekintve – úgy lett veterán, vagyis nosztalgiavonatba való, hogy – jobb, újabb alternatíva híján – a közforgalmat szolgálja nap mint nap.

Balatonfűzfő állomása is az örök változatlanságot sugallja, a szinte a sínkoronával egy szintben lévő gyöngykavics peronjával, épületével és vonataival. Talán csak a tuja nőtt egy kicsit<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Arra sem kívánunk időt fecsérelni, hogy milyen is a kanyargós, lejtős-emelkedős észak-balatoni vonalon a dízel trakció. Konstatáltuk, hogy a Csörgőkhöz vagy a két tömött pótkocsis Bézékhez hasonlóan a hosszabb végáttétel miatt vonóerőt vesztett Nohab is harcolt az ívekbe feszülő száz tonnákkal. Kit érdekel, hogy hol van a hanyattesős Flirt-féle gyorsulás? Ezen a napon, július 27-én csak élveztük a fluxuskondenzátor nélküli időutazást, a Déliből Tapolcáig, s vissza.

Pettendre elérve lelkesen tepertem engedélyezett sebességemmel

Alap- (és pre)koncepció nélkül belefogva egy engedélyekkel leszervezett vasutazásról szóló írásba, hagytuk, hogy sodorjanak az események. Csak a szemünket és a fotóapparátunk objektívjét, a fülünket és a kamera mikrofonját nyitottuk ki, hogy tapasztaljunk. Rengeteg emléket láttunk a korosabbak arcán felvillanni, sok kis és nagy gyermeket a megszokottól eltérőre rácsodálkozni. Akik nem tudták, hogy jön, azok közül is sokan felismerték, és együtt örültek azokkal, akik várták érkeztét.

Indulás előtt negyedórával. Az utasok nagy része már elhelyezkedett, csak a bámészkodók vannak a peronon. Az összes típusból látunk: idősebb emlékező,nagyon ifjú rajongó, telefonnal megörökítő, fotóstáskával felkészült

Ne hagyjuk szó nélkül a számos vasútbarátot. A másoknak (a szolgáltató számára is leginkább) ártalmatlan félbolondok szerepét nem szabad lebecsülni. Vonatjegyet vesznek, fizetnek, hogy ott lehessenek, ahol különlegesség látható, hallható. Emellett agitálnak, híreket visznek, ódzkodóknak nyitják meg a pénztárcáját, ugyanazért, ami nekik szórakoztató. Nagyon sokan voltak, és sokan nagyon elszántak követték a vonatot. Voltak persze olyanok, akik intelem jár a túlzott vagy öncélú lelkesedésért – ők is szerepelnek a képgalériában, elrettentő példaként.

 Miért pont Almádiba ne jutott volna fotós? Persze a nagyjával korábban, a gyalogos felüljárón randevúztunk

De ebből van kevés. A vonathoz három generációval kizarándokolt családokból, nosztalgiázó nagypapákból, unalmukból kiugrasztott unokáikból, érdek nélkül élményre találókból rengeteg. Ezért volt okos gondolat Nohabot tenni a 29-es vonalra.

Nézzék a kislegényt: ő nem véletlenül van itt. A pólója és a révült mosolya a vezetőálláson mind ezt mutatja

Ma az odaútra volt hely, hamarosan a hazatérésről is érkezik újabb képgalériánk.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.