Esély a kombinált szállításnak
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) elemezte az e-útdíj bevezetése utáni szállítási, versenyképességi helyzetet. A tanulmányból kiderül, hogy bizonyos útvonalakon a kombinált fuvarozás mindenképp kedvezőbb árú a tisztán közúti fuvarozásnál.
Az elemzésben a Budapesti intermodális Logisztikai Központból (BILK) kiindulva Székesfehérvár, Adony, Kecskemét, Szeged, Tiszaújváros, Debrecen, Záhony, Sopron és Baja célállomásokkal vizsgálták az egykocsis, a kocsicsoportos (5-10-15 konténer) és az irányvonatos szállítás lehetőségeit. Az öt és a tíz konténeres kocsicsoportos szállítás a kiindulási állomástól 180-200 kilométeres távolságra már kifizetődőbb a közútnál, akár 25-40 százalékkal is olcsóbb lehet. Nyolcvan kilométeres távolságon a 15 konténert szállító kocsicsoport is tíz százalékkal olcsóbb a kamionoknál.
A legkedvezőbb díjstruktúrát az irányvonatos szállításnál mutatták ki, ennek ellenére e módozat bevezetése a legbonyolultabb: a speditőrök ritkán tudnának összeállítani belföldi, ötven konténeres irányvonatot.
Az MLSZKSZ szerint a forgalom vasútra terelésének egyik feltétele, hogy a logisztikai központok 70 kilométeres körzetében a célfuvarok útdíjmentességet élvezhessenek, azaz ha a fuvar a logisztikai központot vasúton vagy vízen hagyja el, iletve ily módon érkezett az átrakási pontra, mentes legyen a használatarányos útdíj megfizetésétől.
Ennek a rendszernek a használatához feltétlenül szükséges a V0 vasúti körgyűrű megépítése, a vasúti infrastruktúra használati díjrendszerének, a vasút előírásainak, szabályzatainak korszerűsítése, új, a kereskedelmi partnerek érdekeit szem előtt tartó menetrend kidolgozása.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!