Érik a következő hetven IC+-kocsi?

Károly Szabolcs   ·   2018.01.18. 18:45
400px_icplusz

Sokadik fejezetéhez ért a MÁV-Start IC+-projektje. Az eddig elkészült két prototípus kocsin felül eddig leginkább csak a különböző mennyiségű járművek megépítésével számoló tervek láttak napvilágot. A vasúttársaság az elmúlt egy-két év során több tendert is kiírt az első húsz, már sorozatban gyártott, elsősorban nemzetközi forgalomban használni kívánt kocsi megépítéséhez; a forgóvázakat például a Siemens és a Knorr-Bremse konzorciuma szállítja. Az első kocsikat jelenleg is építik a munkából ki se látszó Szolnoki Járműjavítóban, az elkészülés határidejéről azonban nincsenek biztos információk, de talán nem esünk túlzásba, ha azt merjük feltételezni, hogy március végéig ha nem is feltétlenül kész járművekkel rukkolnak elő, de mindenképp prezentálnak készre szerelt, akár flottaszínre is fújt kocsiszekrényeket.

Vajon mikor lesz kettőnél több, forgalomban is használható IC+-kocsi? Jelenleg húsz plusz hetven jármű a tervezett mennyiség (fotó: Vörös Attila)

Közben újabb fejezetet nyitottak: elindult az „IC+ 70 sorozatgyártási projekt” elnevezésű beruházás, ami logikusan további hetven kocsi megépítését foglalja magában – az állami finanszírozási terv eredetileg százzal számolt. A projekthez eddig két nyílt közbeszerzés jelent meg: az egyik forgóvázak, a másik pedig rokkantemelő liftek vásárlására. Előbbi a TSI követelményrendszerét kielégítő, legalább kétszáz kilométer per óra névleges sebességű, légrugós kivitelű forgóvázak – járművenként egy kézifékest és egy kézifék nélkülit, vagyis összesen száznegyvenet –, továbbá komplett fékrendszerek és flexball vezetékek beszerzését tartalmazza. A beruházás becsült értéke nettó 24 millió 984 ezer euró, azaz körülbelül 7,7 milliárd forint. A győztesnek a szerződés megkötésétől számítva három éve lesz leszállítani az alkatrészeket. Utóbbi, „Rokkantemelő lift beszerzése többcélú teres kocsihoz” elnevezésű tenderrel harmincöt rokkantemelő liftet vennének, azaz a hetven jármű felében, harmincöt kocsiban többcélú, többek között mozgássérültek szállítására is alkalmas teret alakítanának ki. Erre a projektre 1 millió 346 ezer eurót, vagyis 415 millió forintot szánnak, ami közel tizenkétmillió forint egy-egy kocsira vetítve. Az eszközöket szintén három éven belül kell Szolnokra juttatni.

A tervezett száz, a belföldi vasúti személyszállítási közszolgáltatás színvonalának emelését elősegítő kocsi gyártásához a kormány eredetileg harmincmilliárd forintot különített el. A szükséges tőke egy részét a MÁV-Start Zrt. az államtól mint a közszolgáltatás megrendelőjétől a 2012–2013. évekből elmaradt 15 milliárd 227 millió forint személyszállítási költségtérítésből fedezte, ennek érdekében a projekthez a 2016-os évre elkülönített 2 milliárd 264 millió forinton kívül 2016. május végéig további 1 milliárd 736 milliót biztosítottak, valamint a kormány javaslata alapján a 2017–2018-as központi költségvetésből előbbi évben hat, utóbbiban 5 milliárd 227 milliós keretet terveznek rendelkezésre bocsátani. A 2018–19-es költségvetés újabb 14 milliárd 700 milliós – évre vetítve 4 milliárd 773 millió, valamint kereken tízmilliárdos – keretet különítene el a további járművek előállítására. Azonban ha száz helyett csak hetven kocsival számolnak, a rendelkezésre bocsátott állami pénz pedig ugyanannyi, akkor az viszont az egy járműre eső költség jelentős megugrását jelenti.

A MÁV-Start tavaly nyáron jelentette be terveit, mely szerint 2019-től új vonatnemként jelenne meg az IC Plusz: a kétóránként közlekedő járatokat már a saját gyártású kocsikból állítaná ki a vasúttársaság. Azt azonban nem árulták el, mely vonalakon tervezik bevetni a járműveket – nagy eséllyel azonban a Keleti és a Nyugati pályaudvar között, Nyíregyházán keresztül közlekedő kör-IC-kre gondoltak. Az intercityk jelenlegi rendszere viszont biztosan jelentős átalakuláson fog átesni, mivel a mostani IC-ket a jelenleginél több helyen tervezi megállítani a MÁV-Start, így könnyen lehet, hogy több vonalon háromszintű, vagyis IC Plusz, gyorsvonatosított IC, valamint mindenhol megálló személyvonat lesz a kínálat.

* * *

KNORR-BREMSE Magyarország – Biztonságossá tesszük a gyorsuló jövőt. Csatlakozzon hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek