Előny a Bihari úton

Kemsei Zoltán   ·   2012.03.29. 17:30
00

A mai BKV is csak megörökölte ezt a szakaszt. A Bihari úton 1888. június 15-én indult meg a forgalom a Kőbányai Iparvasúton, gőzvontatással. A főváros 1948. augusztus 1-jén vette át a vonalszakaszt, villamosították, de egyelőre csak a teherforgalom céljait szolgálta. A kialakítandó külső közlekedési gyűrű egyik szakasza a Mázsa tér–Üllői út közötti rész volt, ide 1948. november 22-én autóbuszjáratot szerveztek 13-as számmal.

Nem egész hét évvel később villamos váltotta a 13-as buszt, a pálya ekkor még végig egyvágányú volt, két (Jegenye utca, Belényesi utca) forgalmi kitérővel. A Bihari úti villamosvonalat végül – a Kőbánya-Hizlalói kereszteződés kivételével – 1960. április 30-án kétvágányúsították.

13-as villamos a vasúti kereszteződésben, még megvan mind a négy keresztező vágány<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: VEKE)

Kőbánya-Hizlaló állomásnál négy vasúti vágány keresztezte a Bihari utat, így a villamossíneket is. Délről észak felé haladva először a Kőbányai Hőerőmű iparvágánya, majd a két átmenővágány Kőbánya felső és Ferencváros felé, végül a Horog utcai villamosvasúti teherszállítási telepet kiszolgáló sínpár futott.

Az átjárót teljes szélességű, szakállas, kézi működtetésű sorompóval biztosították. 1987-ben már csak három kőbányai vállalatot szolgáltak ki vasúton, 1996-ra a BKV teljes teherszállítási üzemét megszüntette. Kőbánya-Hizlalón a forgalom teljesen a 2000-es évek elejére szűnt meg, az egy vágányra csappant vasúti keresztezés funkció nélkül maradt.

A kereszteződés és környéke 2008-ban<br>(a szerző felvételei)

Pontosan ez a keresztezés volt az akadálya a rövid egyvágányú szakasz felszámolásának. A Kresz 38.§ (4) bekezdés ugyanis kimondja, hogy „az egyenesen haladó járműnek a vele azonos irányból érkező és bekanyarodó villamossal szemben is elsőbbsége van”, márpedig a közúti pálya halad egyenesen, míg a villamos az úttest egyik széléről a másikra tér át. Igaz, hogy a sorompó miatti veszteglésekhez nem mérhető, de csupán az autóvezetők udvariasságán, figyelmén múlt, hogy a villamos át tud-e haladni.

A Budapesti Közlekedési Központ 2013-ra tervez részleges pályarekonstrukciót a 3-as villamos vonalán, többek közt a Bihari úti egyvágányú szakasz felszámolása is napirenden van. A legelső – átmeneti intézkedés a villamos elsőbbségének biztosítása volt Kresz-táblákkal és az útburkolatba fektetett lassítókkal.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.