Da szvidanyja, Tisza?
Az orosz vasúttársaság (RZSD) az utasok számának csökkenésével indokolta a naponta Budapesttől Moszkváig közlekedő Tisza InterCity vonat megszüntetését – szűk két héttel a menetrendváltás előtt, december 1-jén. Az információt ezúttal tévesen vette át a Magyar Távirati Iroda: menetrendváltás, azaz december 14. a megszűnés dátuma.
A „birodalminak” is csúfolt gyorsvonat – a politikai kapcsolatok megváltozásának következményeként – 1949-ben indult, kerek hatvan évvel ezelőtt, 1954-ben már naponta jártak a vonatok a Keletiből Moszkva Kijevszkajára. A nevet azonban csak 1968-ban kapta, addig a 1710/1705 számú záhonyi gyors továbbított közvetlen, tengelyátszerelt kocsikat. Kezdetben az úgynevezett „batár”, majd a nemzetközi szabványoknak megfelelő, UIC-szelvényű görlitzi hálókocsik közlekedtek.
A jelenlegi – talán utolsó – menetrendben a Tisza a moszkvai, kijevi kocsikon kívül belgrádi, nyáron bári és skopjei közvetlen kocsikat is továbbított. Ahogy az MTI hírét Szabó Anett, a MÁV-Start szóvivője kommentálta: a MÁV folyamatosan egyeztet az ukrán és az orosz vasúttársaságokkal, a szűk keresztmetszet itt a belgrádi közvetlen kocsi léte vagy nemléte lehet. A szerb fővárosból az Avala EC-vel érkezik a kocsi a Keletibe, itt csatolják a már bent levő stokkhoz. Arról egyelőre nem esett szó, hogy ezt a viszonylatot, továbbá a nyári adriai üdülőforgalmat kiszolgáló kocsikat is meg akarja-e szüntetni a RZSD – a Tisza IC mellett a szófiai járat fölött lebeg még Damoklész kardja.
Orosz forrásból származó (RZSD) információk szerint a közvetlen kocsik közlekedése is véget ér, azaz Moszkvából Belgrádra vagy az Adria partjára sem lehet már Moszkvából átszállás nélkül utazni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!