Csúszásban a trolibusz-beszerzési projekt Szegeden

MTI   ·   2011.11.22. 18:40

A trolibusz-beszerzési projekt már most egyéves csúszásban van Szegeden, hiszen az első trolit idén november 30-ig le kellene szállítania a győztes magyar–cseh Ikarus-Skoda konzorciumnak; a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) Fidesz–Jobbik által kinevezett igazgatója, Tóth István Tibor és Gyimesi László fideszes képviselő kárt okoztak Szegednek és a közlekedési társaságnak is, amikor teljesen alaptalan feljelentésükkel megakadályozták a Szeged számára fontos beruházást – reagált az SZKT igazgatójának keddi sajtótájékoztatójára a polgármesteri kabinet.

A közlemény szerint „a Tóth–Gyimesi páros alaptalan vádaskodásával elérte továbbá, hogy nem tudják időben elindítani az elkészült vonalon a 10-es trolit. Ez mintegy 100 millió forintos bevételkiesést eredményez a cégnél”.

Mint fogalmaztak, Tóth István Tibor minden további magyarázkodása a devizaalapú finanszírozásról arra utal, hogy fogalma sincs arról, hogyan működnek az uniós pályázatok és az uniós projektek. A tendert nem Botka László polgármester írta ki és a győztest sem ő hirdette ki – tették hozzá.

A pályázatról a magyar kormány delegáltjaival működő bírálóbizottság a kormány hatóságaként működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyásával döntött és annak finanszírozását, csakúgy, mint Debrecenben, Miskolcon és az összes többi magyar nagyvárosban, euróban határozta meg.

A Tóth–Gyimesi páros akciójával nem a polgármestert, hanem saját kormányukat támadta – tartalmazza a polgármesteri kabinet közleménye.

Tóth István Tibor az SZKT ügyvezető igazgatója keddi sajtótájékoztatóján elmondta: úgy véli, felelős vezetőként jeleznie kellett, hogy a szegedi trolibusztenderen induló két cég között kapcsolat van.

Tóth István Tibor azután beszélt erről a csongrádi megyeszékhelyen, miután Botka László, a város szocialista polgármestere a napokban azt közölte: negyedmilliárd forintos kár érheti Szegedet amiatt, hogy a közlekedési társaság vezetője „indokolatlan” feljelentésével megakasztotta az önkormányzat trolibuszbeszerzését, ezért azonnali hatállyal kezdeményezi az igazgató felmentését.

Az ügyvezető igazgató kedden azt mondta, a közbeszerzésen induló két cég tulajdonosi köre bizonyos időszakban azonos volt, és mindkettő szoros üzleti kapcsolatban állt az SZKT-val. Hangsúlyozta: ha a trolibuszbeszerzéssel kapcsolatban tudomására jutott információk ismeretében – mint felelős vezető – nem teszi meg a szükséges lépéseket, és később bűncselekmény igazolódik be, abban ő bűnrészessé vált volna. Hozzátette, a Nemzeti Nyomozó Irodának (NNI) is csaknem egy évébe került, hogy véleményt adjon ki az üggyel kapcsolatban.

Tóth István Tibor közölte, alaptalan vádaskodásnak tartja, hogy a trolibuszbeszerzés kapcsán – a forint-euró árfolyam változása miatt – kár érte volna a várost. A trolibuszokról nincs kiállított és befogadott számla, a városnak így nincs fizetési kötelezettsége sem, azaz nincs árfolyam, amelyhez viszonyítani kellene – tette hozzá.

Botka László múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján kiemelte: a mintegy 30 milliárd forintos összköltségvetésű, uniós támogatással zajló, az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó nagyprojekt részeként az önkormányzat 13 új trolibusz vásárlására írt ki pályázatot. A bírálóbizottság december 10-én hirdette ki a tender eredményét.

Mint a polgármester akkor felidézte, az idén januárban Gyimesi László városfejlesztési tanácsnok, a Fidesz szegedi elnöke sajtótájékoztatót tartott arról, hogy a tenderben részt vevő cégek összejátszhattak. Az önkormányzati tulajdonú SZKT igazgatója még aznap közölte, hogy nem kívánja aláírni a szerződést, és bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH), az NFÜ-nél és a Közbeszerzések Tanácsánál, az ügy azonnali kivizsgálását kérve.

A GVH márciusban megállapította, hogy semmi olyan adat nem merült fel, amely a tenderben részt vevők összejátszására utalna, ezért nem indít versenyfelügyeleti eljárást. Az NNI pedig – az ügyészség tájékoztatása szerint – bűncselekmény hiányában jogerősen lezárta a nyomozást – mondta Botka László.

Kiemelte: az előzetes ütemezés szerint néhány nap múlva kellene megérkeznie Szegedre az első trolibusznak, de a csaknem egyéves csúszás miatt, járművek híján, nem indulhat el a közlekedés az új, 10-es számú trolivonalon.

Gyimesi László városfejlesztési tanácsnok, a Fidesz szegedi elnöke hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a várost – a polgármester állításával szemben – semmiféle kár nem érte a tender rendőrségi vizsgálata miatt; a mai napig egyetlen fillér többletköltség vagy más kiadás nem keletkezett.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.