Csornán csatlakozhatunk a csehekhez csobbanni
Megérkezett Magyarországra a RegioJet. A cseh magánvasút alapvetően Horvátországot és Szlovéniát hódította meg, így került a nyári Prága–Fiume (Rijeka) vonatok útvonalába Magyarország. A Rajkánál belépő, Szombathely és Zalaszentiván érintése után Szlovéniába Őrihodosnál átlépő járatok nálunk mindössze Csornán vesznek föl utast. Noha innen Fiumébe utazni ülőhelyen 22, fekvőhelyen 30 euróért még mindig kedvezőnek mondható ár, de azért nem olyan attraktív, mint ugyanennyiért Prágából lejutni az Adriára. A RegioJet ugyanis globálárat alkalmaz.
Mindebből látható, hogy nem a magyar közönség a legfontosabb célcsoport, Radim Jančura, a magánvasút tulajdonosa a járat első útján az iho kérdésére úgy becsülte, hogy az utasok 80 százaléka cseh, 20 százaléka szlovák. Csehországban három városban (Prága, Pardubice, Brno), Szlovákiában pedig Pozsonyban lehet felszállni. A négyötöd–egyötöd megoszlás persze szó szerint nyilván nem igaz, vannak például Ljubljanából Prágába tartók, és lesznek magyar utasok is, de részesedésük jelentéktelen.
Az első sárga fürdősvonat kedden indult Csehországból, szerdán reggel érkezett a tengerhez számos cseh és szlovák újságíróval, valamint a cég vezetőivel. A szerelvény aznap délután fordult vissza.
Rijeka sem a strandolás, sem a műemlékek szempontjából nem elsődleges úticél, a kikötőváros persze igyekszik ezen változtatni, ezért az új járatot nagy reprezentációval fogadták, nemcsak a polgármester, de nagykövetek, miniszterek is köszöntötték a vonatot. Érdekes ötlet volt, hogy a prezentációkat egy a tervek szerint december megnyíló hotelben tartották, ez lesz Rijeka első ötcsillagos szállodája.
Persze a horvát tengerpartra tartó csehek zöme minderről már nem is értesült, hiszen nem Fiuméba jött üdülni. Minthogy a RegioJet cégcsoportja régóta foglalkozik buszközlekedéssel is, nagy előnyük, hogy közvetlen átszállást tudnak adni saját autóbuszaikra. Ezek részben az Isztria, részben Makarska és Split felé járnak, ám az átszállás nem Fiuméban történik, hanem eggyel korábban, a Matulji és Opatija nevét viselő megállóban, talán a városi dugót kikerülendő.
Az eredetileg heti három pár vonattal tervezett járatra akkora volt az érdeklődés, hogy gyakorlatilag minden jegy elkelt hetekre előre, így máris bejelentették, hogy július 11-étől naponta indulnak, így most ismét vannak szabad helyek. Ez a változtatás egyébként előnyös a RegioJetnek és magyar partnerének, a Continental Railway Solutionnek üzemeltetési szempontból, hiszen a két irány Őrihodoson keresztez majd, ahol amúgyis mozdonycsere van, így a gépek egymás vonatát vihetik tovább.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!