Búcsúzik egy viszonylat

iho   ·   2016.01.15. 13:45
00kicsi

A BVVV Szabadság tértől a Nagykörúton és a Mester utcán át közlekedő, 1906-ban indult (a Tőzsdepalota előtti vágányokat ez évben építették ki) villamosjárata 1910-ben a 18-as számot kapta és egészen az első világháború elejéig, 1914-ig közlekedett. A számot már csak a BSZKRT-korszakban, 1927-ben élesztették újjá, ekkor a Népligettől a Baross utcán át a Kossuth Lajos térig közlekedő járat viselte, de ezt is hamarosan megszüntették. A negyvenes évek elején már a Krisztina körúton találkozhatunk a 18-as villamossal.

A Krisztina körúti villamossínek 1931-ben... A képre kattintva galéria nyílik (forrás: Fortepan)

Az 1942-es menetrend szerint a Városligettől induló, a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át a Déli pályaudvarig (az ottani végállomást 1925-ben adták át) közlekedő járat 1944-ben már az óbudai Flórián térig vitte az utasokat, egészen az 1944 végi leállításig. A háború után már csak Budán közlekedett a 18-as, a déli végállomása a Móricz Zsigmond körtér, az északi az óbudai Nagyszombat utca volt (a Nagyszombat utcától a Körtérig január 16-ától a 17-essel utazhatunk majd). 1957-ben a Kelenföldi pályaudvarig hosszabbították a 18-ast, 1961-ben a Margit kórházig, egy évvel később Óbuda kocsiszínig közlekedett, 1971-ben csak a Császárfürdőig járt. A következő komoly változást a 2-es metró 1972 karácsonyi átadása hozta, az átalakult villamoshálózatnak megfelelően az északi végállomás a János kórház, a déli Albertfalva kitérő lett.

...és 1945-ben

Három évtized telt el változatlanságban, csak a vonalon közlekedő típusok változtak: eleinte Ganz csuklósok, majd a Nagykörútról levett UV-szerelvények jártak a 18-ason, később a Tatra párosok váltak általánossá. A kétezres évek plázaépítési hullámáig kellett várni, hogy a viszonylat hosszabbodjon. A Savoya parkot 2005 elején adták át a hozzá tartozó (Budafok kocsiszíntől kiágazó) vágánnyal, így az új bevásárlóközpont lett a külső végállomás. Lassacskán azután elkezdték a 4-es metrót és a hozzá tartozó felszíni létesítményeket is megépíteni, 2007-ben a budai villamoshálózatot is komolyan érintő változások miatt a 18-as Hűvösvölgyig járt a Savoya parktól. Aztán jött a 2008-as paraméterkönyv, az év végén a(z akkor még) Moszkva tér vált – ma már tudjuk – utolsó végállomásává.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.