Boeing 2012: több gép eladása, de gyengébb profit
A Boeing az utolsó tavalyi negyedévre húszszázalékos profitemelkedést jelentett, de jövőre a nyugdíjköltségek és az amerikai katonai költségvetés csökkenése miatt „csalódást keltő” eredményekre számít.
Annak ellenére, hogy mind a Boeing, mind az európai Airbus igen komoly mértékben növeli 2012-ben az elkészült gépei számát, az amerikai gyártó számára erősen lehúzzák a mérleg serpenyőjét az új Dreamliner és a megújított 747-es költségei, ezek a gépek csak évek múltán termelnek majd profitot – olvasható a The Wall Street Journal elemzésében.
A Boeing-papírok osztalékát korábban a Thomson Reuters 4,96 dollárra becsülte, a Boeing előrejelzése viszont csak 4,05–4,25 dollár. Ugyanakkor a Boeing-papírokat elég magasan jegyzik a New York-i tőzsdén.
A gyorsabb gyártás a bevételeket a tavalyi 68,7 milliárd dollárról 78-80 milliárdra növeli, 2012-ben ugyanis a Boeing 585 és 600 közé teszi az átadható gépek számát. Ugyancsak nagy növekedés várható a megrendelések számában is, hiszen miközben a rendelések és opciók száma már most túljutott az ezer gépen, a Boeing még csak most fogja igazán konkrét szerződésekre konvertálni a 737 MAX-családot. A cég vezérigazgatója, Jim McNerney szerint a gazdasági nehézségek ellenére a Boeing jól pozicionálta a maga növekedését a kereskedelmi repülőgépek táguló piacán.
A Boeing 70-75 gépet fog átadni a legújabb típusaiból, a 787-esből és a 747-8-asból, de a most elhangzott negyvenes szám a 787-esek esetében jóval alacsonyabb, mint ahogy azt az elemzők korábban várták. Mindehhez képest már az sem biztos, hogy sikerül elérni a most bejelentett célt, a havonkénti 10 Dreamliner átadását. Az idén elkészülő gépek többsége olyan 787-es, amelyek részben már a tesztrepülések végére készen voltak, de aztán különféle módosításokat kellett és kell végrehajtani rajtuk. McNerney szerint a gyártás felfutásának időszaka mindig nehéz, a Boeing erősen fókuszál 2012-ben erre a feladatra.
A cég teljes rendelésállománya az utolsó negyedév végére 332 milliárd dollárra emelkedett, a védelmi, űr- és biztonsági üzletág bevételei hat százalékkal nőttek 865 millióra, a katonai repülőgépek eladásából származó bevétel ebből négyszázaléknyi növekedést és 8,47 milliárd dollárt képviselt.