Az utolsó mohikán

Ács Attila   ·   2012.01.31. 11:30
fis540_fooldal

Az Ikarus 260 „00” altípusát 1972-től – tehát a kezdetektől – egészen 1985-ig gyártották, 1984-ig ráncajtókkal, majd az utolsó évben bolygóajtókkal és Rába hidakkal. A motor mindvégig Rába D2156, az automata sebességváltó pedig Prága 2M70 típusú volt. A tizenhárom év alatt az altípus több változáson is átesett. Ezek közül a leglátványosabbak: az ablakok elhúzható felülete a korábbi „negyedesről” „felesre” változott, a kapaszkodók fehér helyett feketék lettek, az egyrészes műszerfalat pedig ergonómikusabb, három részre tagolt egység váltotta.

Az utolsó ráncajtós Ikarus 260.00<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Ács Attila)

Cikkünk főszereplőjét 1983 novemberében gyártották, tehát a késői darabok közül való. A BKV-nál a BU 88-55 rendszámot viselte. A fővárosi közlekedési társaság 1996 novemberében leselejtezte. Ezután Kerepesre került, ahol átfényezték sárgára, a váltóját mechanikusra cserélték, plusz üléseket építettek be és természetesen új rendszámot is kapott (GLA-589). Jelenlegi tulajdonosa, a balmazújvárosi Délibáb Busz Kft. 2002-ben vásárolta meg. Akkor megint átrendszámozták (FIS-540), mert szerződéses, illetve különjáratot csak sárgarendszámos busszal lehetett vinni. Itt szolgált egészen a közelmúltig, leggyakrabban munkások szállítására használták. Az úttalan utakon igazán előnyösnek bizonyult a középmotoros elrendezés, hiszen a légszűrő például sokkal kevésbé koszolódott el, mint egy farmotoros buszon.

A FIS-240 tehát jövőre lenne harminc esztendős, ezt viszont a dolgok jelenlegi állása szerint nem éli meg. Tulajdonosa hamarosan egy fiatalabb Ikarus 256-ost vásárol helyette, a régi jármű tárolása pedig gondot okozna. A busz egyébként korához képest jó állapotban van, a mai napig működőképes, természetesen érvényes műszaki vizsgával is rendelkezik. Eddig nem akadt rá komoly vevő, így nagy valószínűséggel hamarosan szétvágják. Ha valakinek komoly szándékai lennének a jármű megmentésével kapcsolatban, a (06 52) 377-208-as telefonszámon, vagy a radoczjoci@freemail.hu címen érdeklődhet.


Kapcsolódó hírek