Az első nosztalgia 266-os?

Ács Attila   ·   2011.09.30. 20:15
ik266_fooldal

Az utóbbi években felújított veterán autóbuszok felújításához általában kalandos történetek párosulnak: a már-már teljesen kihaltnak vélt típusok utolsó megmaradt példányaira általában tanyákon és különféle eldugott helyeken lelnek rá, majd a rendkívül rossz állapotban lévő, sokszor igen hiányos járműveket rengeteg idő, energia és pénz ráfordításával sikerül gyakorlatilag teljesen újjáépíteni, bár bizonyos alkatrészek néha így is pótolhatatlannak bizonyulnak.

Tanulva a régi idők hibájából, néhány cégnél a leselejtezett típusok egy-egy példányai szerencsére nem a bontóba, hanem még üzemképes állapotban a telephely egy védett szegletébe kerülnek, így azok restaurálása is jóval könnyebben, olcsóbban és egyszerűbben elvégezhető majd, ha elérkezik az ideje.

Így tett, illetve így tesz a Hajdú Volán is, ahol már egy 266-os, egy 260-as és egy 284-es is megmenekült a lángvágók elől – az előbbi busznak ráadásul most jó esélye van a teljes megújulásra.

Az Ikarus 266-os a vidéki Magyarország egyik emblematikus járműve, 1972 és 1990 között több mint 5100 került a hazai Volánokhoz, néhány cégnél – például Borsod, Kunság – még ma is viszonylag nagy darabszámban futnak. Máshol viszont már bő egy évtizeddel ezelőtt eltűntek a flottából, selejtezésüket elsősorban a koruk és a korszerűtlen, laprugós futóművük indokolta.

A Hajdú Volánnál 2004-ben búcsúztatták el a típust, a megőrzésre kijelölt BPY-008 rendszámú buszt viszont még 2002-ben „tette el” a cég. A jármű 1987-es gyártású, nagyjából gyári állapotban van, a motorja se lett D10-esre cserélve, hanem az eredeti D2156 típusú. Az elmúlt kilenc évet a cég berettyóújfalui telephelyén töltötte mozdulatlanul, ezalatt igazából csak egy komolyabb szépséghibája keletkezett: a  második ajtó utáni oldalablak valahogy betört. Figyelemre méltó, hogy majd’ egy évtizednyi ácsorgás után is üzemképes maradt; nem volt szükség vontatásra, a saját lábán érkezett be Debrecenbe.

A kitört oldalüveget már pótolták is, a cél viszont természetesen a teljes körű restaurálás, ami optimális esetben talán már jövőre meg is valósulhat. Addig is néhány képpel próbáljuk meg feleleveníteni a busz aktív éveit:

BPY-008 – a képre kattintva Nagy Attila gyűjteményébe nyerhetünk bepillantást

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.