Átadták az esztergomi vonalat

iho   ·   2015.08.19. 15:15
xxy---P8190224

Újraindul a vasúti forgalom az esztergomi vonal teljes 53 kilométeres szakaszán a Nyugati pályaudvar és Esztergom között augusztus 20-án. A hónap végéig még próbaüzemben, irányonként óránként járnak majd a vonatok, augusztus 31-étől pedig óránként már két vonatpár közlekedik. A gyorsított járatok esetében tizenhét perces menetidő-csökkenés lesz a felújítás előtti menetrendhez képest.

A szerdai solymári ünnepségen átadott 14,3 kilométer hosszú szakaszon az Újpesti vasúti híd–Pilisvörösvár állomás között 13,4 kilométer hosszan új, kétvágányú vasúti pálya épült. A szakaszon három új megállóhely létesült Aranyvölgyben, Szélhegyen és Vörösvárbányán. A beruházás keretében javultak a ráhordási feltételek a solymári és a pilisvörösvári buszfordulók kiépítésével, valamint a 708 P+R és 160 B+R parkoló kialakításával Óbudán, Ürömön, Solymáron, Szélhegyen, Vörösvárbányán és Pilisvörösváron.

Csütörtöktől Pilisvörösvár már nem végállomás<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

A műtárgyak és az útátjárók korszerűsítésével biztonságosabbá és gyorsabbá válik a közlekedés. A június 26-án megnyílt 11106-os út új nyomvonalán kiépült közúti felüljáró használatával könnyebben lehet megközelíteni Solymárt, a vonatforgalom megindulását követően a vasúttal szintben megegyező, sorompós kereszteződés helyett már a vasúti forgalomtól függetlenül, zavartalanul lehet eljutni a településre. A pilisvörösvári közúti aluljáró kiépítésével megszűnik a 10-es főút és a vasút szintbeni keresztezése, így a közlekedés gördülékenyebb lesz. A beruházással elkészült a Szentendrei úti vasúti felüljáró felújítása, a Szentendrei úton a centrum felé vezető három sáv kiszélesítése. A bővítésnek köszönhetően az 50 kilométeres sebességkorlátozás megszűnt, így az autósok a Szentendrei úton végig 70 kilométer per órával közlekedhetnek.

Százzal!

A szakaszon új, korszerű elektronikus jelző- és biztosítóberendezés épült ki, az óbudai állomáson kialakított forgalomirányító központból pedig egy helyszínről ellenőrizhető és irányítható a teljes, Óbuda–Piliscsaba vasúti vonalszakasz. Megújult Solymár, Pilisvörösvár és Piliscsaba vasútállomás felvételi épülete is.

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában 85 százalék uniós és 15 százalék hazai forrás felhasználásával valósult meg. Az Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár közötti vonalszakasz munkálatait 25 milliárd 480 milló forint értékben az Aranyhegy Konzorcium végezte. A biztosítóberendezést a Siemens Óbuda Konzorcium korszerűsítette nettó 8 milliárd 790 millió forintból.

Az augusztus 31-éig tartó időszak próbaüzem jellegére tekintettel előfordulhatnak az utasforgalmat nem befolyásoló kisebb munkálatok, például az épületek körüli tereprendezés vagy az elektronikus utastájékoztató rendszer finomhangolása.

Az építők és politikusok avatták a gigaberuházást Solymáron

A szerdai solymári átadóünnepség felszólalói ezeket mondták:

  • A magyar kormány az egész ország fejlődésének egyik zálogaként tekint a hazai vasúthálózatra.
  • Jelentős lépés a 120 éve használatban lévő esztergomi szakasz több évtizedes lemaradást pótló fejlesztése (Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára).
  • A menetidőcsökkenés, az új megállóhelyek, a P+R és B+R parkolók létesítése, illetve a korszerű járművek nyújtotta utazási kényelem érdemi színvonalemelkedést jelent.
  • A Start a felújítás előtti utasszám dinamikus emelkedését várja.
  • A vasúttársaság ezt kész további menetrendi bővítésekkel támogatni (Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója).
  • A korábbi óránkénti 40–60 kilométeres sebesség egyes szakaszokon eléri a 80–100 kilométert.
  • A menetidő javulását a részben kétvágányú kiépítés eredményezi, amelynek köszönhetően a szembejövő vonatokra való várakozási idők csökkennek.
  • 2017 elejére a tervek szerint megvalósul a teljes szakasz villamosítása is és jönnek a Flirtök.
  • A villamosítási munkák befejezése után a menetidő további tíz perccel csökkenhet (Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek