Át kell tervezni az új Intercity kocsikat

iho   ·   2014.09.10. 09:18
00kicsi

A MÁV-Start az alábbi közleményt adta ki az IC+-kocsik ügyében, szó szerint idézzük.

„A MÁV-START saját fejlesztésű IC+ kocsija megkapta az NKH engedélyét

A MÁV-START Zrt. által Szolnokon kifejlesztett két darab IC+ kocsi prototípus a napokban megkapta a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól az utasforgalmi próbaüzemi engedélyt, így a kocsik heteken belül belföldi forgalomba állnak, utasokat szállítva. Az IC+ kocsik – teljesen magyar fejlesztésű – két darab prototípusának tesztsorozata több hónapos folyamat volt, amely keretében a járműveknek az Európai Unió által alkalmazott TSI rendszer követelményeinek kellett eleget tenniük, mintegy 10 ezer oldalas dokumentáció szerint, hozzávetőlegesen száz vizsgálatnak is megfelelve. A zömében külföldön végzett, mindenre kiterjedő, komplex vizsgálatok garantálják, hogy valóban csak biztonságos, az utasok számára ténylegesen is komfortos utazást biztosító kocsik kerülnek forgalomba. A magyar IC+ kocsik Ausztriában és Svájcban tettek tanúbizonyságot arról, hogy megfelelnek a szigorú előírásoknak.

A járműcsalád nemzetközi forgalmú közlekedéséhez még néhány feltételnek meg kell felelni, mivel az arra vonatkozó előírások minimálisan eltérnek, ám ezek nem jelentenek jelentős akadályt, s a kocsik várhatóan hamarosan teljesítik ezen előírásokat. Hangsúlyozzuk, hogy a két jármű prototípus, azaz a tervezés, gyártás és a próbaüzem során szerzett tapasztalatok alapján folyamatosan történt és történik a fejlesztés, az optimális megoldásokat célozva. Mivel prototípus kocsikról van szó, a kocsikból a jövőbeni esetleges külföldi megrendelői igényeknek megfelelően készülhet akár étkező, első osztályú stb. változat. A prototípus jármű kifejlesztésénél eredendően sem volt cél speciális prototípus kocsik (étkező, akadálymentesített stb.) készítése, hiszen azon paramétereket a sorozatgyártásra felkészülés során kell majd kialakítani, a majdani megrendelői igényeknek megfelelően. Ilyen lehet például egy mozgáskorlátozottak utazását segítendő kerekesszékes felszállásra alkalmas, emelőszerkezettel ellátott, kerekesszékesek által használható mosdóval kialakított verzió (a nemzetközi közlekedésben is alapvetően az IC-szerelvényekben közlekedő kocsik nem mindegyike teljesen akadálymentesített, hanem a szerelvényekben egy vagy néhány kocsi ilyen, mellyel biztosított az akadálymentes közlekedés). A vasúttársaság a lépcsőkialakítást a sorozatgyártás megkezdéséig korrigálja, mérnökeink már dolgoznak ezen. Egyébiránt információink szerint – mivel ez egy új részelőírásnak való megfelelést jelent – egész Európában nem közlekedik olyan IC kocsi, ami megfelelne ennek a részszabálynak. A Népszabadság cikkében szereplő feltételezéssel szemben nem kell megismételni a kocsik teljes szilárdsági vizsgálatát, valamint biztosan nem kell üléseket kicserélni, hiszen azok is megfelelnek az előírásoknak.”

Korábban írtuk:

Hibákat talált az uniós ellenőrzés a MÁV-Start Zrt. saját fejlesztésű Intercity+ vasúti személykocsi-családjának két prototípusán. Az 1,4 milliárd forintból sínre állított vagonokat közösen ellenőrző két minőségbiztosító cég, a Luxcontrol és a TÜV kéttucatnyi kifogást jegyzőkönyvezett – írja a Népszabadság.

A MÁV-nál úgy készülnek, a fejlesztésre elnyert 462 millió forint brüsszeli támogatást nem kell visszafizetniük a hibák miatt.

A lap szerint a MÁV-Start szolnoki vasútjármű-javítási telephelyén legalább egy év késéssel legyártott vagonok két komoly kritikát kaptak. A minőségtanúsítási eljárás során kiderült, hogy az IC+-vagonok lépcsői nem felelnek meg a szabványnak. Mert míg a korábbi előírásokba belefért, hogy a lépcsőakna felfelé szűküljön, az új szabályok ezt már nem teszik lehetővé.

A MÁV-nál azzal érvelnek, hogy az 55–60 százalékban hazai beszállítók közreműködésével életre hívott vagontípus tervezésekor a fejlesztés idején érvényes műszaki előírásokat tekintették irányadónak. De elismerik azt is, hogy a szabályváltozás elkerülte a figyelmüket. Márpedig emiatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közelmúltban kiadott magyarországi utasforgalmi engedélyével rendelkező meglévő kocsikat a MÁV-Start csak belföldi szerelvényeiben közlekedtetheti majd.

A külcsín látványos...<br>(Vörös Attila felvételei)

A nemzeti vasútnál is tudják, ahhoz, hogy az IC+ megkapja a minőségtanúsítványt, és megkezdődhessen a sorozatgyártás, a vagonokat át kell tervezni. Becsléseik szerint a tervek indokolt változtatásait néhány száz mérnöki munkaórával el lehet végezni. Ha pedig a dokumentáció kész, sor kerülhet a műszaki ellenőrzések megismétlésére. Ezek sorában a legjelentősebb a kocsiszekrény szilárdsági vizsgálata, amely a MÁV számításai szerint legfeljebb néhány millió forintot emészthet fel.

A lap által megkérdezett vasútijármű-szakértők ugyanakkor nem hisznek a gyors és olcsó megoldásban. Szerintük egy a személykocsik fő tartószerkezeteit érintő tervezői munka hónapokig tarthat, a szekrényszilárdsági és egyéb vizsgálatok pedig néhány helyett néhány tízmillió forintot is felemészthetnek. Bárhogy is lesz, a vizsgálatok során napvilágra került másik hiányosság, hogy az IC+-vagonok nem felelnek meg a mozgáskorlátozottak esélyegyenlősége biztosítását előíró uniós szabályoknak.

A kocsik ajtajain ugyanis nem férnek be a kerekes székesek. Ami viszont a MÁV szerint nem érdemi probléma. Az új másodosztályú kocsik tervezésénél ugyanis eleve nem számoltak a kerekes székkel utazókkal. Ezt jelzi, hogy nem csak az átjárók szűkek, hiányoznak a mozgássérülteket segítő járművek beemelésére szolgáló liftek, mi több, a mosdók kialakítása sem felel meg a speciális igényeknek. A problémát azonban nem feltétlenül a teljes vagoncsalád áttervezésével orvosolnák.

...belül viszont szűkös, kerekesszékkel esélytelen utazni vele

Ehelyett „vegyes használatú” kocsik kialakítására készülnek. Ezek pedig az ígéretek szerint nemcsak a kerekes székkel vonatra szállók, hanem a kerékpárral utazók kiszolgálására is alkalmasak lesznek. A prototípustól mindenesetre a jövőben készülő IC+-vagonok néhány más részletben is eltérnek majd. Kicserélik például a járművek nyolcvan ülését. Mert az egyeztetések során kiderült, hogy a rögzített üléslap helyett lehajtható ülőlapokkal készülőket kell beépíteni.

És a több tízezer oldalnyi dokumentációt termelő minőségtanúsítási eljárásnak ezzel még nincs is vége: a Luxcontrol–TÜV páros szakértői maguk is a szabvány értelmezésén munkálkodnak. De a terv így is az, hogy az új vagonok minőségtanúsítási eljárását az év végéig lezárják. Még akkor is, ha egyértelmű, hogy az átalakításra szoruló lépcsőaknákra tekintettel az IC+ egyelőre nem kaphatja meg a végleges tanúsítványt.

A sorozatgyártás egy közbenső igazolás mellett indulhat meg, és a végleges megfelelőségigazolásokat a módosított tervek szerint elkészülő újabb egységek minősítésével szerzik majd meg.

Az IC+-saga ezzel az áttervezéssel most már végtelenítettnek tűnik: ugyan már fél évvel ezelőtt bemutatták, átadták hivatalosan a két elkészült példányt, de még mindig nem utazhatunk a vasúti kocsikon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek