American: tüntetés bérekért, harc az összevonásért
Több száz alkalmazott tüntetett a csődvédelem alatt álló American Airlines vezetése ellen, mert a csődeljárás részeként a cég megszöntetné a szerződésüket.
Az Allied Pilots Association pilótaszakszervezet tagjai, légiutaskísérők és más alkalmazottak a texasi Fort Worth városában az American anyavállalatának, az AMR-nek a központja előtt tiltakoztak a hétfőre várható döntés ellen, amelynek során a társaság új szerződéseket kezdeményez, és a maga feltételei szerint alakítaná a fizetéseket, a munkafeltételeket és az egyéb juttatásokat.
Közben tovább zajlik a huzavona a társaság jövőjéről, az esetleges összeolvadásról, amit a US Airways forszíroz igen erősen. A két ügy úgy függ össze, hogy miközben a US Airways folyamatos elutasításban részesült az összeolvadás terveit illetően az American vezetésétől, közben viszont sikeres megbeszéléseket folytatott az American alkalmazottait tömörítő nagyobb szakszervezetekkel.
Az Americannél egyébként jóval kisebb légitársaság azt akarja elérni, hogy az összeolvadás még a csődeljárás ideje alatt bekövetkezzen, míg az American elfogadja ugyan, hogy tanulmányozza ezt a lehetőséget, de a cégvezetés közleménye szerint a csődből való kilábolás szcenárióinak egyike sem tartalmaz megállapodást valamelyik külső partnerrel.
Noha a nyomás egyre nagyobb az összeolvadásra, eddig mind az AMR elnöke, Thomas Horton, mind az őt támogató texasi politikusok ragaszkodnak ahhoz a korábbi elképzeléshez, hogy az American továbbra is önálló vállalatként kerüljön ki a csődeljárásból.
Ugyanakkor fordulatként értékelik az ügyben, hogy a tulajdonról való tárgyalásokat az AA főnöksége már nyáron elképzelhetőnek tartja, vagyis az előtt a szeptemberi dátum előttt, hogy a légitársaságnak le kell tennie terveit a vállalat teljes újjászervezésére.
A US Airways nem először próbálkozik a konszolidációnak ezzel a formájával: 2006-ban ellenséges kivásárlási akciót indított az akkor csődbe ment Delta ellen. Ha az American és a US Airways házassága megvalósulna, akkor az új összevont légitársaság az utasforgalom tekintetében átvenné a vezető szerepet Észak-Amerikában a szintén összevonással keletkezett United-Continental előtt.