Air France/KLM: lefaragni a mínuszból
Az Air France/KLM csoport még mindig veszteségesen működik, de sokat sikerült lefaragni a mínuszból: a 2013-as év már jelzi az utat a profitábilis növekedés felé, amit idén szeretne elérni a holland–francia csoport.
A javulás valóban számottevő: a veszteség a 2012-es 696 millió euró helyett 2013-ban már csak 349 millióra rúgott, mindezt a forgalom enyhe – 0,4 százalékos – emelkedése mellett sikerült elérni. Mindeközben az átlagos gépkihasználtság is javult 0,6 százalékkal, és tavaly 83,8 százalék volt.
Érdekes megnézni a további részleteket: a hosszú távú vonalhálózat a csoport forgalmából 81 százalékkal részesedett, míg a gépkapacitás 79 százaléka szolgálta ezt a szektort: a hosszú távú kapacitás 2,4 százalékkal, a forgalom hasonló mértékben, 2,5 százalékkal emelkedett. A közepes hosszúságú vonalakon, amelyek egyébként az Air France számára régóta a legproblémásabb szektornak minősülnek, 1,7 százalék volt a forgalom emelkedése és közben 1,2 százalékkal csökkent a kapacitás, ezzel pedig a közepes járatokon a load factor 2,2 százalékkal 76,8 százalékra emelkedett, és ez a csoport közleménye szerint már az átalakítási program, a Transform 2015 pozitív hatását jelzi.
A teherszállítás a világtrendeknek megfelelően továbbra is a túlkapacitás gondjával küszködik, az áruforgalom a tavalyi egész évre nézve igen keményen, csaknem nyolc százalékkal esett vissza, az értéke 2,82 milliárd euró volt. A helyzetnek megfelelően a csoport a „dedikált” teherszállító kapacitást, vagyis a kifejezetten cargogépekét a tervezett hat helyett 11 és fél százalékkal csökkentette, ugyanakkor az új gépek padlótér alatti áruszállító képességének belépése révén a teljes cargokapacitás csak 2,7 százalék volt. A teherforgalom gépkihasználtsága 1,3 százalékkal esett, és az évre vetítve 63,2 százalék volt.
Érdekes adat, hogy a csoporthoz tartozó diszkontcég, a Transavia is veszteséges volt, de ez a 23 millió eurós mínusz a jelentés szerint egyfelől a mediterrán célállomásokon zajló politikai nyugtalanság, másrészt az új járatok indításának költségei miatt keletkezett.
A cégcsoport elnöke, Alexandre de Juniac a maga nyilatkozatában elégedetten nyugtázta az eredményeket, kiemelve, hogy a kemény kihívást jelentő gazdasági körülmények ellenére az üzemi mérleg már átfordult pozitívba, és a tervezettnél is jobban csökkent a hitelállomány. Az elnök jelezte, továbbra is szigorúan kézben tartják a kiadásokat, ugyanakkor mind a holland, mind a francia partner javítja a közép-hatótávolságú terméket és erősíti a (gazdaságosabb) nagy hatótávolságú vonalhálózatot.
A mérleg alig két nappal azelőtt jelent meg, hogy az előzetes bejelentés szerint az Air France pilótáinak kisebbik szakszervezete sztrájkot hirdetett, épp amiatt, mert a közepes járathálózat jelentős részét a társaság a diszkontmodell szerint működő Transaviához akarja kiszervezni, sok gép és személyzetek átadásával, ahogy ezt a KLM is tette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!