A Vectron után itt a Smartron
Az Eurosprinter családból kifejlesztett Vectronok egy speciális változatát mutatta be a hónap elején a Siemens, amely elég nagynak találta a német piacot ahhoz, hogy egységes német altípust készítsen a mozdonyból. Annyira egységest, hogy a gyártó szerint mindenki ugyanannyiért, nagyon kedvező áron vásárolhatja meg és állítólag mindegyik égszínkék (hivatalosan: kaprikék) fényezésű lesz. Az első példány már kipróbálhatják az érdeklődő vasúttársaságok és a mozdonyok gyártása a leendő megrendelésre spekulálva már el is kezdődött, így év vége előtt átveheti mozdonyát, aki most rendel belőle.
A Siemens kétségkívül felismerte, hogy az egyenmozdonyok gyártása csökkenti a költségeket. A csak 15 kV, 16,7 Hz váltóáramú felsővezeték rendszer alatt üzemelő Smartronok kedvező áron és gyors átfutási idővel rendelhetők, az új típusra már meg is szerezte a gyártó a német vasúti hatóságtól (EBA – Eisenbahn Bundesamt) a típusengedélyt. Ugyanis ezek a mozdonyok valóban új típusnak számítanak: annyiban különböznek a Vectronoktól, hogy engedélyezett legnagyobb sebességük nem 160, hanem 140 km/óra, míg teljesítményük a legtöbb Vectron 6400 kilowattjához képest mindössze 5600 kilowatt. Ezek a mutatók pedig éppen a versenytárs Bombardier Traxx mozdonyainak jellemzőire hajaznak.
A Smartron mozdonyokat a Siemens eleve a német vasúti hálózaton alkalmazott PZB/LZB fedélzeti berendezéssel gyártja, ám ETCS nélkül. Az új vonóerőt a gyártó kifejezetten a német vasúti áruszállítási piacra fejlesztette ki. A mozdonyok a Vectronokban már százmillió kilométer megtétele alatt bizonyított komponensekből épülnek fel és távvezérelt üzemmódban képesek együtt közlekedni mind a Vectronokkal, mind az ES64F4 típusú Eurosprinterekkel. A járműveket a Railcover szolgáltatással a gyártó is karbantarthatja.
Közben a Siemens gyorsan hozzátette, más országok vasúti hálózataira nem tervezi hasonló, egységes altípus gyártását, kiemelte: a kulcsrakész, a Vectronokból már jól ismert berendezésekkel és kezelőszervekkel ellátott mozdonyok kínálatával a vasúttársaságok személyzete is hatékonyan tud majd dolgozni, hamarabb térül meg a járművek ára, így az összességében igen olcsó és költséghatékonyan üzemeltetett Smartron már valódi alternatívát kínál a régebbi mozdonyok felújításával szemben.
Az első Smartron pályaszáma 192 001. Ugyan egy dízelmotorral is ellátott Vectront már bemutatott a 2012-es berlini InnoTrans kiállításon a Siemens ugyanezzel a pályaszámmal, a mostani mozdony nem egyezik meg vele, hanem tavaly készült 22037 gyári számmal. Miután a német és osztrák közlekedési hatóságok kölcsönösen elfogadják a másik által kiállított típusengedélyeket, szinte biztosra vehetjük, hogy előbb-utóbb Hegyeshalomba és Sopronba is eljut majd némelyik Smartron.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!