A szegedi villamoskocsik történetéből – 2. rész: saját beszerzés és „import”
A hatvankét éves korában, 2012-ben elhunyt szerzőnk hagyatékából ezúttal a debreceni villamoskocsik történetét feldolgozó írást közöljük, két részben. Végh Dezső írásait terveink szerint folyamatosan közöljük, ezúton is köszönjük Balogh László (Debreceni Tömegközlekedési Történeti Klub) segítségét, aki a megmaradt hatalmas anyagot feldolgozta. Balogh a szerzőről írt nekrológja itt olvasható.
Schlick-kocsikAz első öt év tapasztalata alapján a közlekedési vállalat úgy döntött, újabb motorkocsikat állítanak forgalomba. 1912-ben az addig eredetinek mondható – a lóvasúti hálózat villamosításával kialakult – vonalakat jelentősen bővítették. Ehhez további járművekre volt szükség.
A Szegedi Közúti Villamosvasút 31–38-as pályaszámmal nyolc motorkocsit helyezett üzembe 1913. július 12-én. A kocsik a Schlick gépgyárban, az akkor nagy számban gyártott BVVV G,H típusú járművek mintája alapján készültek. Hasonló formájú – de egy ablakkal kevesebb – volt a hat pótkocsi is (71–76-os pálaszám).
A nyolc motorkocsi a fővonalra került (a mai 1-esre – a szerk.), és pontosan ötven évig jártak ott. A csuklósok megjelenése után szerepük jelentősen csökkent, mellékvonalra, majd üzemi állagba kerültek.
Természetesen az évek folyamán kisebb változások ennél a nyolc motorkocsinál is történtek. 1924-ben a 33-ast Miskolcra adták el (11-es pályaszámmal 1967. december 31-én selejtezték a borsodi megyeszékhelyen). A második világháború előtti években a 32-es és 34-es kocsikat szintén Miskolcra adták kölcsön, ahol az eredeti 50 lóerős motorokat 80 lóerősre cserélték ki. Az államosítás után az új motorokkal kapta őket vissza a Szegedi Közlekedési Vállalat.
A 32-es kocsit 1963-ban selejtezték. Egyes adatok szerint ezután Miskolc megvásárolta, és 10-es pályaszámmal közlekedtette 1967. december 31-éig, a miskolci feljegyzésekben azonban ennek nem találni nyomát. A további hat kocsi 1970-ben üzemi állományba került, és az 1972-ben selejtezett 58-as motorkocsi kivételével még néhány évig üzemben voltak.
Budapesti motor- és pótkocsikAz első, Budapestről selejtezett motorkocsikat 1943-ban vette át a még magánkézen levő vállalat. A két N típusú, 1100-as BSZKRT-sorozatú motorkocsit a második világháború miatt csak 1949 januárjában tudta forgalomba állítani a már államosított SZKV. (A két motorkocsi mindössze 1951-ig volt Szegeden, ekkor Budapestre szállították vissza, és ikresítették Miskolc részére először 37+38-as, majd az első nagyobb mérvű pályaszám rendezés alkalmával 172+173-as pályaszámmal. 1964. december 30-án bontották szét.)
A BSZKRT utolsó évében, 1949-ben ikresítették a BVVV E típusú kis Siemens motorkocsijait (2400—2409-es pályaszámok). Hat motorkocsiból három iker készült, míg a 2406, 2407-es motorkocsikat 1950 októberében Szegednek adták el, ahol 77-es és 78-as pályaszámmal egészen 1970-ig üzemeltek: 1964-ig, mint forgalmi, utána pedig mint üzemi járművek.
1957-ben a Fővárosi Villamosvasút Vállalat a BKVT eredetű Q típusú motorkocsik közül kettőt: a BSZKRT 1340-es, valamint az 1354-es (1949-től az új számok 1305, 1315) motorkocsit adta el Szegednek, ahol 40-es és 41-es pályaszámmal álltak forgalomba. A 40-es motorkocsi 1970-ig, míg a 41-es 1968-ig volt üzemben. 1960–62-ben fokozatosan tizenkét 1800-as típusú motorkocsit vett át Szeged, kilenc kocsi a 81-es, illetve 83–90-es pályaszámmal közlekedett. Az utolsónak érkezett három kocsit azonnal ikresítették.
Teljes elhasználódás miatt leselejtezték, majd szétbontották 1962. március 15-én a 86-os és 90-es járműveket, míg 1962–63-ban a 87–89-es, valamint a három közvetlenül ikresített kocsiból elkészítették az 505–510-es, majd 1965-ben a 81-es és a 83-85-ös motorkocsikból az 511–514-es ikerszelvényeket.
A 77-es és 78-as motorkocsik átvételekor még egy 1100-as motorkocsit (a BSZKRT 1107-est) hoztak Szegedre és 82-es pályaszámmal egészen 1970-ig közlekedtették, ekkor leselejtezték és szétbontották.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!