A legifjabb Bombardier

Molnár András   ·   2011.09.10. 16:30
blackpool_lil

A Blackpool és Fleetwood között húzódó villamosvonal 1885 óta működik, és azon kevés villamosüzemek egyike, amelyen emeletes villamos is üzemel. A huszadik század vonalbezárásai – a villamosközlekedés nem volt túlzottan divatos a szigetországban – a blackpooli vonalat sem hagyták érintetlenül, és alaposan megcsonkították a világ egyik első villamosított városi vasútját. A jelenlegi viszonylat 1966-ban alakult ki, és bár hamarosan kibővíthetik a város vasútállomásáig, még így is 4-6 millió utast szállít évente.

Nem elég, hogy kétszintes, még kabrió is. A Princess Alice igazi élményt nyújt, és rendszeresen közlekedik a Blackpool–Fleetwood vonalon a turistaszezonban<br>(fotó: Mark S Jobling)

A változatos és különleges villamosflotta bár látványosságnak számít, a néhány éven belül életbe lépő esélyegyenlőségi előírások miatt a szolgáltatónak mindenképp új járművek után kellett nézni, és ha már új, akkor legyen a legújabb és legyen hazai: egy bevált technológia továbbfejlesztett változatát rendelték meg a Derbyben működő Bombardiertől. Az érkező járművekkel az emeletes villamosok régi villamosokból nosztalgiavillamosokká válnak.

Hajó villamossíneken – a blackpooli nosztalgiavillamosok színt visznek a város közlekedésébe, igazi turistacsalogató látványosságnak számítanak<br>(fotó: Mark S Jobling)

A Flexity 2 a Nagy-Britanniában több helyen (többek között Docklandben és Nottinghamben is) alkalmazott Flexity család technológiájára épül, de felsorakoztat szinte minden olyan újítást, amit a Bombardier az elmúlt években kötöttpályás téren kidolgozott, és ECO4 néven foglal össze. A csomag tartalmaz többek között érintőképernyős kezelőfelületet a vezetőfülkében, a MITRAC néven nagyvasúti megoldásokban már korábban bemutatkozott komplex vontatási rendszert, valamint a Flexx Urban 3000 elnevezésű forgóvázat, amely a gördülési zajt és a vibrációt hivatott csökkenteni a teljesen alacsonypadlós szerelvényben.

A formaterv a modern kor igényeihez igazodik, végein szolid díszítéssel. Mindenképpen komoly változás lesz a jelenleg közlekedő muzeális járművek után<br>(kép: Bombardier)

 

 

A járműre időközben a Föld túloldaláról, Ausztráliából is leadtak egy 14 darabos rendelést, A Gold Coast projekt keretében beszerzett 45 méteres járművek jelentősen nagyobb kapacitásúak az ötrészes, 32,2 méter hosszú blackpooli változatoknál, és szörfdeszka szállítására is alkalmas kialakítást kapnak.

A belső térben széles ülések, és viszonylag tágas állóhely várja az utasokat – elfért a 2,65 méter széles villamosban<br>(kép: Bombardier)

Blackpool 33 millió fontot fizet a 16 szerelvényért, és további 78 millió fontot költ a pálya felújítására. A megrendelt járművek 148 utast képesek befogadni, és a létszám felének biztosítanak ülőhelyet. A Bombardier hangsúlyozza: bár a Flexity 2 új fejlesztés, tulajdonképpen nem más, mint mindannak a kivonata, ami a Flexity családban jó volt, továbbgondolva.

A 20 millió fontból épült új Starr Gate remíz modern formaterve és a villamosok hagyományos kinézete egyelőre még éles kontrasztot mutat. A műhelyt felszerelték egy Hegenscheidt kerékesztergával, amely képes megmunkálni egy Flexity 2 villamos összes kerekét egyetlen nap alatt.<br>(kép: Wikipedia)

Kapcsolódó hírek