A japán szépség ismét repül, de plusz egy évet késik...
A szépvonalú regionális utasszállítónak szerkezeti problémái voltak, ez derült ki a napokban a Mitsubishi közleményéből, amely a tavaly novemberi első felszállás, majd két további tesztrepülés után a program megakadását azzal magyarázta, „a szárny–törzs csatlakozás, illetve a törzskeretek bizonyos komponensei” nem eléggé erősek. Ennek következtében további „lemezek” beépítése vált szükségessé, amelyet januárban elvégeztek az első prototípuson, és ami a cég szerint nem járt komoly súlytöbblettel.
Mint kiderült, a problémáról már a tavaly novemberi első repülés előtt is tudtak, de akkor a japán légügyi hatóság kivételes engedélyt adott a felszállásra, a további tesztek előtt azonban el kellett végezni a megerősítést. A típus légialkalmassági engedélyének elnyeréséhez az szükséges, hogy a szerkezet az üzemeltetésre előírt maximumhoz képest plusz ötven százaléknyi terhelést kibírjon.
Ugyancsak módosítások szükségesek a hajtóművek vezérléséhez, az avionikához és a repülésvezérlő rendszerhez is. Mindezekből a szerkezeti megerősítést végezték el a most ismét a levegőben járt példányon, ugyanakkor a második tesztgép még mindig nem szállt fel, a hármason januárban kezdték el a rendszerpróbákat, a négyes és ötös gépet még most szerelik össze, de ezeken a szükséges változásokat még a gyártósoron elvégzik. Sőt, ami a beszállítókkal való újabb egyeztetést igényli, a „nagyobb biztonság érdekében” át kell tervezni valamelyest a futóművet is!
Mindemellett az első gép átadásának tervezett dátuma ismét egy teljes évvel eltolódik, ez a programban a negyedik alkalom, amikor a gyártó kénytelen csúszást bejelenteni az eredeti tervekhez képest. A szükséges földi és légi tesztek összes ideje további két évvel bővül, az első gép forgalomba állítása ezek után 2018 második negyedévére várható a gyártó újabb közlése szerint. Ugyanakkor érdekes megjegyzése volt a Mitsubishi repülőgépgyártó divíziója elnökének, hogy az eddigi folyamat akadozása sokszor a lassú döntéshozatalon múlt.
Újra kell tárgyalni a szállítások ütemét a hajtóművek gyártójával is: mint ismeretes, az MRJ ugyanannak a Geared Turbofan rendszerű hajtóműcsaládnak a felhasználója lesz, amely az A320neo szárnyai alatt dolgozik, de amelyekkel kapcsolatban az európai gyártónak is megvannak a maga problémái.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!