Az új japán utasszállító, az MRJ először a levegőben!
Tiszta idő némi széllel, jó látás: a körülmények megfeleltek a vadonatúj utasszállító első repülésének. Nagoja repülőteréről helyi idő szerint fél tíz után néhány perccel szállt fel a Mitsubishi MRJ prototípusa, és majdnem másfél órás repülés után ugyanott szállt le, adja hírül a cég.
A szűzfelszállás során szokás szerint az új regionális utasszállító alapvető repülési tulajdonságait vizsgálták emelkedés, süllyedés és forduló közben a csendes-óceáni partvidék fölött. Joshijuki Jamamura kapitány leszállás után a várakozásoknál jobb teljesítményről és „kellemes repülésről” számolt be, a későbbi információk szerint a kormányzás harmonikus, a megközelítés a kedvezőtlen szél ellenére stabil volt. Az első repülés során ugyanakkor láthatóan elég óvatosan kezelték a gépet, az elért csúcsmagasság (csak) 15 ezer láb, vagyis durván háromezer méter volt, a legnagyobb sebesség pedig 150 csomó. A Flightglobal információi szerint a futómű a repülés alatt végig kint volt, a fékszárnyak is rögzített pozícióban maradtak, és a gép leszálláskor nem használta a sugárfékeket.
A fejlesztés 2008-ban indult, az új típusoknál ma már szinten „kötelező” csúszással, ami az MRJ esetében körülbelül három év volt. Amikor idén bemutatták még a földön az első elkészült gépet, a második negyedévre remélték az első repülést. Az október végére kitűzött felszállás előtt ismét halasztottak, mégpedig egy szűkszavú közlemény szerint az oldalkormányt vezérlő pedálok valamiféle problémája miatt, ami a nagysebességű gurulópróbák során bukkanhatott elő.
Egy biztos, a mai felszállás igen intenzív, 2500 órás, ötgépes berepülési program nyitánya, amelynek végeztével 2017-re reméli a gyártó a gép típusengedélyének elnyerését és az első szériapéldányok forgalomba állítását. Ami segítheti ezt a folyamatot, az az, hogy a cég Seattle-ben nyitott műszaki központot, és a tesztprogram egy részét jövő évben az ugyancsak Washington állambeli Moses Lake repülőterén teljesítik majd: ez a bázis egyik berepülőközpontja a Boeingnak is, megfelelő felszereléssel és olyan cégekkel, amelyek gyakorlottak egy új típus kipróbálásában. Ehhez azt is érdemes tudni, hogy a japán repülőipar civil utasszállítót sok évtizeddel ezelőtt fejlesztett utoljára, a kéthajtóműves légcsavaros-gázturbinás NAMC YS-11-es első repülése 1962-ben, forgalomba állítása 1965-ben történt...
Az utód két változatban épül majd, a hetven személyes MRJ70 és a kilencven személyes MRJ90 formájában, érdekes, hogy az első repülő példány a hosszabb törzsű változat. A gép a legfrissebb GTF-generációval, a Pratt & Whitney PW1200-as hajtóműveivel repül. Ami pedig a piaci kilátásokat illeti, azok nem is rosszak, a rendelési lista ugyanis – opciós lekötésekkel, szándéknyilatkozatokkal együtt – négyszáznál több példányt tartalmaz, bőven vesz belőle a két nagy japán társaság: a JAL és az ANA, az amerikai Sky West, sőt, az újjáéledő Eastern Air Lines is.
Vagyis az MRJ esélyes kihívója lehet a regionális piacot most domináló két cégnek, a Bombardier-nek és a brazil Embraernek, persze ezek sem ültek eddig a babérjukon, a kanadaiak hamarosan lezárják a CSeries kisebb változatának tesztelését, az Embraer pedig ugyancsak készül eddig is sikeres típusai modernizálására. Számításba kell még venni a Szuhoj S100 Superjetjét is, amely momentán állítólag egy hatalmas, százgépes megrendelés előtt áll Irántól, és 2020-ra immár évi kétszáz gép gyártására készül, amelyeket részben a Mitsubishi „felségterületén”, vagyis a kelet-ázsiai illetve csendes-óceáni övezetben szeretne értékesíteni.
Vagyis az MRJ egy igen intenzív mozgásban lévő piacot célzott meg a maga konstrukciójával. A sikerhez a cég a regionális típusok között a legalacsonyabb üzemeltetési költségeket ígéri, az üzemeltetés biztonságát pedig a „legendás japán megbízhatóság” szlogenjével reklámozza a Mitsubishi.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!