A fuvarozók járhatnak a legrosszabbul
Gazdasági elemzők szerint hosszú idő kell ahhoz, hogy átlépje az üzemanyagok átlagára az ötszáz forintot, hosszabb távon azonban az átlagos inflációt meghaladó üzemanyagár-növekedés várható. Ha jövőre négy-öt százalékos inflációval számolunk, akkor az üzemanyagárak hét-nyolc százalékkal biztosan nőni fognak. Éves kitekintésben arra lehet számítani, hogy az inflációnál másfél-két százalékkal magasabb lesz az árak emelkedése az üzemanyagok esetében – mondják. Idén eddig harminchat forinttal nőtt a benzin ára és hatvanhét forinttal a gázolajé (ebben már benne van a jövedéki adó hatása is). A kőolaj mostani ára egyébként alig haladja meg az ötven évvel ezelőtti árat.
A gazdasági válság egyre negatívabb hatásait nézve felmerül a kérdés, hogy ha tovább nőnek az üzemanyagárak, leteszik-e az autóval közlekedők gépkocsijaikat, illetve ha így tesznek, és a tömegközlekedést választják alternatív megoldásként, felkészült-e Budapest közlekedési rendszere az esetleges utasdömpingre.
Abban Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója és Vultur Csaba, a holtankoljak.hu tankolássegítő internetes oldal szerkesztője is egyetért, hogy a benzin és a gázolaj árának növekedése nem elsősorban személyautót használóknál veri majd ki a biztosítékot, hanem a közúti árufuvarozásban érdekelt vállalkozások számára jár komoly terhekkel.
Mint mondják, elvileg elképzelhető, hogy ha folyamatosan emelkednek az üzemanyagárak, átterelődik az autóról a tömegközlekedésre a forgalom. Már most is látható ilyen tendencia, de egy másik lehetőség, hogy ha például az agglomerációból érkezik valaki, városon belül egy-egy útra olcsóbb lehet taxival közlekedni, mint tömegközlekedéssel – jegyezte meg Vultur Csaba.
Hegedűs Miklós szerint a lakosság esetében az várható, hogy a jövedelmek stagnálása és a folyamatos üzemanyagár-emelkedések visszafogják majd a szerény, vagy a közepesnél kisebb jövedelműek autóhasználatát. Azt azonban hozzátette, hogy az autósok nagyobb része az átlagosnál tehetősebb, emiatt nagyon nehéz kiszámítani a csökkenés arányát.
Egy, a BKV-nál készült tanulmány következtetése szerint egy százaléknyi üzemanyagár-emelkedés esetén 0,06-0,12 százalékkal nő a teljes árú bérletek eladása. Az ezt használó utasok adják nagyjából az összes fizető budapesti utazás felét, ami durván a teljes utazásszám egyharmada, ha a bliccelőket és a jogszerűen ingyeneseket is figyelembe vesszük. Ebből az következik, hogy huszonöt-ötven százalék körüli üzemanyagár-növekedés mellett nő meg a fővárosi tömegközlekedés utasszáma egy százalékkal. Ez egyben azt is jelenti, hogy pusztán a benzinár miatt nagyságrendekkel nemigen fog megnőni a kereslet.
Felmerül a kérdés, hogy ha eddig ismeretlen okból mégis ugrásszerűen megnőne az autózással felhagyó utazni vágyók száma, a BKV képes lenne-e kezelni a feladatot. A Budapesti Közlekedési Központ az ezt firtató kérdésünkre azt válaszolta, hogy a nyár elején kivont negyvenhárom orosz metrókocsi miatt a reggeli csúcsban most is ritkábban járnak a metrók, nemhogy többlet kínálatot lehetne bevetni. A HÉV esetében nincs lényeges többlet jármű. A villamosok esetében a leállított Ganz pari csuklósokat lehet beállítani. Folyamatban vannak használt jármű beszerzések is, ennek köszönhetően tizenöt csuklós trolibusz és negyvenöt szóló autóbusz érkezik a BKV-hoz. Ezek a most üzemben lévő legrégebbi járművek lecserélését vonnák maguk után, de lehet akár olyan döntés is, hogy ha szükség van rájuk, többlet járműként hasznosíthatják őket. A BKK és a BKV közös ajánlatkérése megkezdődött autóbusz szolgáltatás beszerzésére, amely során lehetőség van a jelenleginél több jármű alkalmazására, amennyiben ezt a kereslet indokolná. Azonban a keresleti modell alapján erre mostanában az üzemanyagárak miatt nem kerül sor.
A közúti fuvarozásban a meghatározó üzemanyag a gázolaj, a fogyasztás még ebben az évben is töretlenül növekedett. Az árnövekedés miatti leállással kapcsolatos kérdést az fogja eldönteni, van-e mit szállítani. Ha van igény, akkor az árak hatása a fogyasztást nem fogja mérsékelni, legföljebb annyiban, hogy a nagy fogyasztású, elavult gépekkel szállítmányozók kiesnek a piacról. Ez bizonyos mértékben csökkenti a felhasználást, de a mértékét nem lehet megmondani – magyarázta Hegedűs Mikós.
Vultur Csaba is hasonló véleményen van. Felhívta a figyelmet arra, hogy a hét és fél tonnánál nagyobb össztömegű teherautók üzemeltetői visszaigényelhetik a jövedéki adót, az ennél kisebbek azonban nem. A gond ezzel az, hogy a sarki kisboltba a pék jóval kisebb teherautóval szállít. Nem valószínű, hogy ezek a fuvarozók a literenkénti árkülönbséget lenyelik majd, ami a normál fogyasztási cikkek árának emelkedését fogja eredményezni – figyelmeztetett az elemző.
A holtankoljak.hu információi szerint a héten három forinttal nő a benzin, és újabb hat forinttal emelkedik a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon. Így a benzin országos átlagos ára 397 forintra nő – ez új árrekord –, a gázolaj átlagára pedig szintén rekordot döntve 421 forint lesz. A legolcsóbb és a legdrágább töltőállomások árai között harminc forintnál is nagyobb árkülönbség lehet, a legdrágább töltőállomásokon megközelíti a 450 forintos literenkénti árat a dízel.