A CER után az MVÁ is EffiShuntert vásárol
A Magyar Vasúti Áruszállító Kft. egy EffiShunter 1600-as típusú mozdonyt vásárol a CZ Loko cseh járműgyártótól. A Caterpillar 1550 kilowatt teljesítményű, 3512 C-HD típusú, az EU IIIB kategóriájú emissziós előírásainak megfelelő dízelerőforrása által hajtott, hattengelyes 1600-asok alapja a ČD 770-es és 771-es sorozatú, Dongó becenevű dízelmozdonyain nyugszik. Habár az eredeti gépek főkerete és forgóváza megmaradt, az EffiShunterek nemcsak szimplán remotorizált Dongók: lényegében új mozdonynak tekinthetők, mivel a motor, az erőátvitel, a vezérlés, továbbá számos alkatrészük és részegységük új gyártású – a korszerű elektronika például a Siemenstől érkezik.
A cseh pályaszámozási rendszer szerint 774.700-as sorozatú EffiShunter 1600-asok hossza 17,36 méter, magasságuk 4,45 méter, 3,07 méter szélesek. Legnagyobb üzemi sebességük kilencven kilométer per óra, így alkalmasak tehervonatok vonali továbbítására is. A 115,2 tonna tömegű mozdonyok legnagyobb vonóereje 410 kilonewton, a tengelynyomás 19,2 tonna. A CER Hungarynak is van már ilyen mozdonya.
Az EffiShunterekből több típus is létezik, egy termékcsaládról van szó, amiből a járműgyártó már ezer példányt gyártott 2004 óta (ekkor jött létre stratégiai partnerség a Zeppelinvállalattal). A jubileumi ezredik EffiShunter, amelyik 1000-es volt, az olasz Mercitalia Shunting & Terminal vállalathoz került. Nemrég pedig egy újabb olasz megrendelésre csapott le a CZ Loko, a Rail Traction Company (RTC) két EffiShunter 1000-est vásárolt meg a cseh járműgyártótól. Opcionálisan aztán további kettőt vehetnek még. Az RTC a Brenner-hágón át bonyolítja le szállításainak legnagyobb részét, az új mozdonyokat is ott, és egyes iparvágányokon vetik majd be. Az RTC-nek van már CZ Loko gyártotta Búvárja is, amit néhány évvel ezelőtt szereztek be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!