A Bombardier cáfol, a CSeries programja folytatódik
Azután cáfoltak, hogy néhány napja egy hírügynökségi információ nyomán kiderült: a kanadai cég tárgyalásokat folytatott az Airbus vezetőivel, felajánlva a CSeries program megfinanszírozása fejében a program feletti ellenőrzést is. Az Airbus azonban elállt az üzlettől, és innentől kezdve sok megszólaló szakértő már azt is felvetette, tovább halad-e egyáltalán a CSeries fejlesztése, vagy a Bombardier számára az lenne a jobb megoldás, ha most hagyna fel a projekttel, mielőtt még több pénzt ölne bele?
Nos, Ross Mitchell, a Bombardier Commercial Aircraft alelnöke, az európai regionális légitársaságok szövetségének (ERA) berlini konferenciáján az ATW beszámolója szerint kijelentette: a cég száz százalékig elkötelezett a CSeries program mellett, a megcélzott 100-150 üléses gépkategória létfontosságú és a jövőben is az lesz a légitársaságok számára, vagyis van igény a típusra. Mitchell ugyanakkor nem volt hajlandó részleteket elárulni az Airbus vezetőivel történt végülis sikertelen tárgyalásokról, de hozzátette, hogy a cég továbbra is tervezi „más konszolidációs lehetőségek kihasználását”.
Az alelnök elmondta: a gép első, rövidebb törzsű CS100-as változata túl van berepülési programja 90 százalékán, 3000 órányi teszten. Most a „vizes” tesztek, illetve az extrém időjárási körülmények közötti próbák után, hamarosan megkezdődnek a funkcionális és megbízhatósági vizsgálatok, ellenőrzik a gép pályateljesítményét, a fordulási időt és a földi kiszolgálást. Majd a gép a következő hetekben tizenöt kanadai repülőtéren és az Egyesült Államok húsz légikikötőjében fordul majd meg a vonalpróbákon, amelyek során a gépet úgy repültetik, mintha már légitársasági szolgálatban dolgozna.
Közben zajlik a gyártás előkészítése, készül az első gép a kibocsájtó légitársaság, a Swiss International számára, a forgalomba állítás időpontját továbbra is 2016 első félévére teszik. Mitchell megerősítette a Bombardier álláspontját, miszerint a forgalomba állítás után élénkül majd meg igazán az érdeklődés a típus iránt, korábban ezt a gép első repüléséhez, majd a tesztekkel igazolt paraméterekhez kötötték. Ami a paramétereket illeti, a CSeries valóban teljesíti illetve túlteljesíti a technikai célokat, szögezte le az alelnök, a maximális hatótávolság 2950 mérföldről 3300-ra nőtt, a fogyasztási mutatók is kedvezőbbek a vártnál.
Az ATW-nek ugyanakkor nyilatkozott a gép hosszabb változatának kibocsájtója, az airBaltic vezére. Eredetileg ez a cég lett volna a CSeries összességében első üzembe állítója, de a társaság tavaly visszavonult és inkább átállt a nagyobb altípusra, illetve hogy annak legyen az első használója. Martin Gauss ugyanakkor ugyanezen a konferencián azt mondta: további információkat vár a Bombardiertől, világos nyilatkozatot a program helyzetéről. Gauss hangsúlyozta, nem csak az első átadás dátuma a fontos számára, hanem az, hogy a kanadaiak a rákövetkező öt év során is gyártásban tartják-e a típust.
A Flightglobal néhány napja alapos elemzést közölt a CSeries helyzetéről, és ebben a sikertelen Airbus-tárgyalások után elsősorban a kínai kooperációt és a Comac részéről történő tőkeinjekciót jelölte meg lehetséges segítségként, de azt is idézte éppenséggel egy korábbi Bombardier-vezetőtől, hogy a kínaiak esetében a döntés elsősorban politikai és kormányszintű, csak azután következhet magának a gyártónak a lépése.
Egyébként a CSeries valóban jól illeszkedne a kínai utasszállítók két most futó programja, a rövid törzsű regionális ARJ és a keskenytörzsűek középkategóriájába tartozó C919-es közé. Az egyik aviatikai tanácsadó cég szakértője szerint a Comac számára fontos lehetne a Bombardier technológiai fejlettsége és gyártási tapasztalata, míg az együttműködés a kanadaiak számára komoly lehetőségeket tárna fel a hatalmas kínai piacon.
A legtekintélyesebb légiközlekedési szakértők egyike, a Teal csoport vezetője, Richard Aboulafia viszont azt javasolja a Bombardiernek, legyen „kiugrási stratégiája” is. Ha ugyanis mégsem sikerülne partnert találnia, a kanadai cégnek nincs elég saját erőforrása ahhoz, hogy az első egy-két év kezdeti gyártási periódusa után életben tartsa a programot, csak azon az áron, hogy a Bombardier kivégzi saját legsikeresebb és legfontosabb más ágazatait, például az üzletigép-gyártást.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!