787-es gondok: áramelosztó panel, kínai hatóság
Legalább három gépnél tapasztalták azt a generátor-meghibásodást, ami miatt a United egyik gépe néhány hete kitérő reptérre kényszerült, és ami miatt néhány napon át a földön vesztegelt a Qatar új 787-ese is, ingerült nyilatkozatokra késztetve a társaság szókimondó vezérigazgatóját. Al Baker szerint ilyen típusú szériahiba elfogadhatatlan egy olyan típusnál, amely már 14 hónapja dolgozik a légiközlekedésben.
A United ehhez képest jóval visszafogottabban nyilatkozott azután közzétett e-mail közelményében, hogy a második gépén is felfedezték a hibát. A társaság, a Boeing, a generátorrendszert gyártó Hamilton Sundstrand és a szövetségi légügyi hivatal együtt dolgozik a probléma megoldásán, illetve a hiba pontos eredetének megtalálásán. A 787-es egy teljesen új repülőgép, így várható volt, hogy ilyenfajta kihívásokkal kell szembenézni – hangzik a légitársaság állásfoglalása.
Mint a United és a Boeing nyilatkozataiból kiderül, a New Orleansba kényszerült gépen a pilóták azt észlelték, hogy a hat generátor egyike hibásodott meg, valójában azonban nem magukkal a generátorokkal, hanem az árammegosztást vezérlő panellel van valami probléma. Mint arról korábban beszámoltunk, a 787-es egyik újdonsága, hogy ahol csak lehet, elektromossággal működtetnek sok olyan rendszert, ami korábbi típusokon hidraulikus működtetésű volt.
Mindeközben egy másik furcsa problémáról is beszámol a repülő szaksajtó: hat tökéletesen elkészült 787-es vesztegel Everettben és vár átadásra, a késlekedés oka, hogy a kínai légügyi hatóság nem adta ki, és várhatóan márciusig nem is adja ki a típusra a kínai légialkalmassági engedélyt.
Hogy a Civil Aviation Administration of China (CAAC) miért késlekedik ezzel, azt a hírekben nem részletezik, csak annyi derül ki, hogy a hatóság a 787-es eredetileg tervezett forgalomba állása idejére kiadta volna az engedélyt, de a hároméves csúszás miatt az ehhez kapcsolt előkészítő munkálatoknak „lejárt az érvényessége”.
A hat gépből hármat a Hainan Airlines állítana forgalomba, az eredeti elképzelések szerint áprilisban kezdenék repülni a gépek a Peking-Chicago vonalat. A másik három Dreamliner tulajdonosa a China Southern, a társaság először belföldi forgalomban járatná az első három 787-esét.