Visszavonták a ferihegyi véderőt

iho/repülés   ·   2012.03.22. 11:00
Runways400

Az elmúlt évtizedekben a reptér látványához hozzátartozott komoly tűzerővel felszerelt embereivel a Fegyveres Biztonsági Őrség. Ők azok, akik biztosítják a repülőtér fegyveres védelmét, azaz el kell fogniuk az illetéktelen behatolókat, akik ellen aztán a rendőrség indít eljárást. Egy jogszabály alapján ugyanis Ferihegyet olyan szinten kell őrizni, mint a paksi atomerőművet. Az aggodalom nem alaptalan: ugyan a disszidálás (hivatalos nevén: jogellenes külföldre távozás) ma már nem bűncselekmény, de a terrorizmus elleni harc világában a légi közlekedés megzavarása még ma is sokak életébe kerülhet.

Ezt hivatottak megelőzni az FBŐ tagjai, akik Parabellum pisztolyokkal, illetve Uzi gépfegyverekkel felszerelve, akár életük feláldozásával is megakadályozzák, hogy a reptérre illetéktelenek hatoljanak be. Épp ezért keltett megütközést körükben, hogy március 15. óta nem kell őrizniük a repülőtér külső kerítését. A portákon sem teljesítenek már szolgálatot fegyveresek, csupán az oda beosztott portások ellenőrzik a ki- és belépőket, illetve adják ki a behajtási engedélyeket azoknak, akik erre jogosultak.

Mindez azonban mégsem jelenti azt, hogy fegyverekkel és robbanószerrel bárki elsétálhat a repülőgépekig. A repülőtér 42 kilométeres külső kerítésén belül van ugyanis egy szűkebb biztonsági terület. A Security Restricted Area (SRA) a repülés szempontjából különösen veszélyeztetett területet jelenti, amelyet egy másik, belső kerítés véd. Ide belépni csak olyan áteresztőpontokon lehet, mint amilyeneken a légiutasok is átmennek beszállás előtt. Ellenőrzik a csomagokat, a gépkocsikat és a ruházatot is az itt dolgozó biztonsági ellenőrök.

A reptér felülről. Eddig jórészt gazt és romokat őriztek, meg tisztes távolban tartották a sötét alakokat a fegyveres őrök

A repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) nem aggódik a biztonság miatt. A cégvezetés álláspontját jól ismerő forrásunk szerint kifejezetten megkönnyebbült a menedzsment, hogy már nem kell a teljes területet fegyverrel őrizniük. Nemcsak nagyon drága az ellenőrzés, de megnehezíti a két kerítés közötti terület kereskedelmi célú hasznosítását is. Eddig ugyanis a munkahelyi étkezdékbe kiflit beszállító furgonoknak is gépfegyveres ellenőrző pontokon kellett áthaladniuk, illetve az üzleti tárgyalásra érkezők gépkocsiját is csak előzetes engedély alapján engedhették be. A szűkítéssel pedig néhány tucat őrt is le tud építeni a BA, ami a pénzszűkében lévő reptérnek jól jöhet.

A fegyveres őrzés megszüntetésével arra számítanak a BA-nál, hogy könnyebb lesz bérlőket találni a két kerítés közötti területen álló épületekbe. Az M0 és M5 autópályák és a 4-es út és természetesen a reptér közelsége sok cég számára lehet csábító, akiknek ezentúl nem kell az őrség miatt aggódniuk.

Ugyanakkor a reptér privatizációjakor óvatosságból kikötötte a magyar állam, hogy a reptér területén álló valamennyi épület tartós állami tulajdon, azokat a reptér üzemeltetője nem bonthatja le, viszont rendszeresen karban kell tartania. Éppen ez az, ami eddig megakadályozta, hogy külső cégek telepedjenek a reptérre: a régi épületek nem alkalmasak modern üzletmenetre, de ha Ferihegyre építenek valamit, az automatikusan állami tulajdonba kerül. Így a biztonsági előírások enyhítésével elsősorban a reptéren most is jelen lévő cégek élete válik egyszerűbbé. Az 1515 hektáros terület jelenleg használaton kívüli része a privatizációs szerződés megkötései miatt ugyanolyan marad, mint a város többi elhagyatott ipari területe.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.

Ellátási lánc Logisztika Jogi osztály

Továbbra is kihívást jelent a Brexit a logisztikában?

iho.hu   ·   2024.10.23. 16:45

A Brexit hatása az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelemre, és ezzel egyidejűleg a kapcsolódó logisztikai folyamatokra négy év elteltével is érezhető. A folyamatosan bevezetett új szabályozások, megnövekedett költségek és a határátkelési eljárások bonyolultsága jelentősen megnehezítik a vállalkozások működését.