Toulouse-i Nyilatkozat: 2050-re a légiágazat érje el a zéró kibocsátást

iho/repülés   ·   2022.02.06. 12:00
IMG_0050

A Budapest Airport azt reméli, hogy ezt a célt már tizenöt évvel korábban, régió-elsőként teljesíti.

Egy fontos lépés: a légiiparág gyakorlatilag összes partnere, még a szakszervezetek is egyességre jutottak a kormányokkal és az Európai Bizottsággal, a lényeg: konkrét lépésekről kezdődnek egyeztetések annak érdekében, hogy elérjék Európa légiközlekedésének szén-dioxid-mentesítését.

A pénteken kiadott Toulouse-i Nyilatkozat első aláírói között az európai repülőgép-gyártó közleménye szerint ott van maga az Airbus, az Air France-KLM, az ATR, a Dassault Aviation, az ADP csoport, a Safran és a Thales, ezek a cégek jelzik, folytatják a „dekarbonizációs” technológiák és eljárások fejlesztését, következő generációs gépek, fenntartható forrásokból származó és szintetikus üzemanyagok használatba állítását, a nyilatkozat említi az irányítási szempontból fontos SESAR-programot és a gazdasági feltételeket is.

Az aláírók listája különösen gazdag repülőterekben, illetve repülőtér-kezelőkben, köztük szerepel a Budapest Airport, amely szerkesztőségünknek is megküldött külön közleményben méltatta a Toulouse-i Nyilatkozat jelentőségét: ez „az első alkalom, hogy európai kormányok, az Európai Bizottság, iparági szereplők, szakszervezetek és más kulcsfontosságú érdekelt felek hivatalosan is összehangolják álláspontjukat a légiközlekedés szén-dioxid-mentesítése kapcsán. Ez egy fontos pillanat, ami megnyitja az utat a konkrét következő lépések előtt.”

„A repülőterek már régóta élen járnak a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében” – hangoztatja a Budapest Airport. „Európában már csaknem 200, világszerte pedig közel 400 légikikötő kapott tanúsítványt a repülőtéri karbon akkreditációs program keretében, kézzelfogható lépéseket téve annak érdekében, hogy a repülőterek 2050-re elérjék a működésükből származó szén-dioxid-kibocsátások nullára csökkentését.”

Ami a budapesti légikikötő saját kötelezettségvállalását illeti, a BA emlékeztet arra, hogy „tavaly negyedszerre is megkapta az ACI karbonsemleges minősítését, így ezzel továbbra is egyike a világ ötvennyolc repülőtér-üzemeltetőjének, amely felelősen, környezettudatosan, a működése során keletkező szén-dioxid-kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működik”.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója az eddigi konkrét lépésekről is beszélt: „a vállalat a tavalyi évben tovább csökkentette a közvetlen szén-dioxid kibocsátását, amely így már a tíz évvel ezelőtti szint felére csökkent, míg az egy utasra jutó kibocsátás a 2011-es szintnek mindössze az egyharmada. A Budapest Airport 2021-ben elsődleges célként fogalmazta meg, hogy korábbi vállalásánál tizenöt évvel korábban, legkésőbb 2035-re megvalósítja az európai tervet. Ha a megkezdett utat folytatjuk, mi lehetünk a régióban az első repülőtér, amely képes lesz elérni a nettó zéró karbonkibocsátást.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.