Szezonzáró Ferihegyen: szovjet gépek, szovjet autók

iho/repülés   ·   2012.11.10. 18:13
cim

Szovjet gyártmányú repülőgépek és szovjet autók – valahol eléggé természetes a kapcsolat. Ahogy egykor Ferihegyen főképp Tu-134-eseket és 154-eseket, Il-18-asokat és Jak-40-eseket láthatott az ember, úgy a közutakon is többségben voltak a Ladák, Moszkvicsok, Volgák, a teherautókról nem is beszélve.

És mivel mindkét közlekedési ágnak megvan a maga mai nosztalgia-vonulata, vasárnap a kettő roppant látványos módon összeér: a Szovjet Járművesek Baráti Társasága és a skanzen Il-14-esét felújító csapat egész napos közös szezonzárót rendez.

A baloldali motor egyszer már beindult, de még sok munkára szorul

A helyszín természetesen nem is lehet más, mint a Repülőgép Emlékpark, hiszen az itt elhelyezett gépek nem mozdíthatók. Az autók pedig a Tupoljevek és az Il-14-es közötti szabad területen sorakoznak fel. Egyébként lehet, hogy köztük lesz egy ebbe a környezetbe igazán tökéletesen illő Zsiguli a Malév színeiben.

Mint a HA-MAL-t, vagyis Malvinkát restauráló csoport nevében Ruzsom Zoltán az iho/repülésnek elmondta, az ötlet a járművesektől származik, akik éppúgy informális csoportként működnek, mint a ferihegyiek. Évente kétszer szerveznek találkozót, és ők kezdeményezték, hogy autóikat ezalkalommal a repülőgépek társaságában mutathassák be.

Ezt a motort nehéz lenne összehasonlítani az autókéval

A szezonzárón vasárnap valamennyi gépbe szabad lesz a bejárás, különösen szép élménynek igérkezik a Jak-40-es (HA-YLR) megújult, „élő” pilótafülkéje. A találkozó fénypontja ismét a motorindítás lesz: lehet, hogy az autósok a maguk négyhengereseivel kicsit irigykedni fognak, amikor Malvinka a tervek szerint délután fél négykor életre kelti a maga 14 hengerét és 1900 lóerejét: azért ekkora teljesítménnyel egyetlen (szovjet) földi jármű sem büszkélkedhetett.

Mint korábbban megírtuk, a ferihegyi csapat először a jobb, azután a bal motort újította fel, de először a jobb motor légcsavarjánál találtak súlyos hibát, a balnál pedig maguk a hengerek nem operáltak tökéletesen. Ahogy Ruzsom Zoltán elmondta, feltehető, hogy amikor Malvinka, még a szovjet légierő gépeként, utoljára a levegőben volt, ezt az útját Tökölről Ferihegyre már törött dugattyúgyűrűkkel repülte le!

Ez az autóscsapat máskor is találkozott már repülőgéppel<br>(fotók: veteranzsiguli.hu)

A jelenlegi helyzet: a jobb motor tökéletesen működik a balról átszerelt légcsavarral, a bal motor javítása még tart, de ide is lesz megfelelő légcsavar, és majd talán valamikor jövőre megtörténhet majd az igazi csoda, amikor Malvinka mindkét motorja egyidőben dübörög a skanzenben.

A vasárnapi rendezvényhez még egy nagyon fontos információ: néhány napja lezárták azt a parkolót a skanzen kerítése mellett, amit a látogatók szokásos mód használnak, ha megnézik az Emlékparkot. Illetve feltehetően épp azért zárták le a hatóságok, mert az összes többi parkoló fizetőssé tételével nem az emlékpark látogatói, hanem az utazók és a reptéri alkalmazottak használták ezt a területet ingyenes parkolóként. Mint a Malvinka-féle csapat tagjai elmondták,  amire ők kiértek skanzennyitásra dolgozni a gépükhöz, rendszerint már ez a rész tele volt kocsikkal.

Zsigák-Ladák tömkelege látható a skanzenben is

Az előző napokban „csak” a tilos parkolás miatti örömcsomagokat helyezték a kocsik szélvédőjére, de mostanra már betonelemekkel zárták le ezt a részt. Fontos tudni, hogy ugyancsak szigorúan tilos a hosszú távú parkolóba vezető út padkáján megállni, ez ugyanis a tűzoltók vonulási útvonala.

A rendezők tehát azt javasolják, hogy aki autóval érkezik a kétszeres szezonzáróra, állítsa le járművét a közelben lévő bevásárlóközpont parkolójában, szálljon fel két megálló erejéig a 200-as buszra, és a terminál felől gyalogoljon át a skanzen bejáratához.

Egy korábbi motorindítás a tavaszi Malév-találkozón

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.