Neoplanokkal újítanak a moszkvai repterek

Ács Attila   ·   2012.03.22. 18:00
neoplanapron_fooldal

A közelmúltban két moszkvai repülőtér földi kiszolgáló szervezete is új, Neoplan márkájú repülőtéri buszok beszerzése mellett döntött. Vnukovo, a város legrégebbi légikikötője (közel 70 éves múltra tekint vissza) az utóbbi időben komoly fejlesztéseket hajtott végre, ennek keretében – többek között – egy új utasterminált adtak át és új futópályát is építettek. Emiatt vált szükségessé a buszflottájuk bővítése is, ide néhány héten belül tíz új Neoplan érkezik, de hamarosan hét ugyanilyen busszal gazdagodik Moszkva legnagyobb repülőtere, a Domodedovo is.

A buszok a Neoplan márkanevet viselik ugyan, de az utóbbi években történt változásoknak megfelelően már a legfiatalabb német buszgyár, a Viseon égisze alatt készülnek. Mint ismeretes, a cég 2008-ban alakult, 2009-ben vették át a Neoplan pilstingi üzemét a mintegy 200 dolgozójával együtt, és – a saját típusaik mellett – továbbra is innen gördülnek ki a patinás német cég repülőtéri-, troli- és emeletes buszai is.

Neoplan N9122L, avagy Viseon A széria<br>(fotó: Viseon)

A Viseon nem titkoltan a prémium szegmens meghatározó szereplőjévé kíván válni, hiszen buszaik az eleganciát, a legmodernebb dizájnt és technikát, valamint a kiváló minőséget képviselik – ennek mintegy szinonimájaként fennen hirdetik, hogy ízig-vérig német termékekről van szó. Azonban büszkeséggel tölthet el minket, hogy némi hazai vonatkozása is van a cégnek: az emeletes buszuk fejlesztésében a Molitus is részt vett, a turistabusz-családjuk műszerfalának formaterve egy magyar formatervező, Stunya János műve, és végül, de nem utolsósorban a cég második embere szintén magyar; az Ikarusos gyökerekkel rendelkező Bartha Ernő.

A két moszkvai üzemeltető által megrendelt járművek N9122L típusúak, a Neoplan (illetve a Viseon) kínálatában jelenleg ezek a legnagyobb repülőtéri buszok. Ez számokban kifejezve 14,72 méteres hosszúságot, 3,17 méteres szélességet, valamint 137 fős befogadóképességet jelent. Mindkét oldalon három-három széles, kétszárnyú utasajtó található, a kényelmesebb be- és kiszállás érdekében a padlószint süllyeszthető, erről az ECAS szintszabályzás gondoskodik.

Impozáns látvány hátulról is<br>(fotó: Viseon)

Az erőforrás egy 6,9 literes, MAN D 0836 LOH típusú, 220 lóerős dízelmotor, amelyet a jármű orrába építenek be, ez egy 3 fokozatú, Voith Diwa D851.3E típusú automata sebességváltón keresztül az első kerekeket hajtja. Az első tengely tehát a busziparban igen speciálisnak számít, hiszen hajtott és kormányzott is, ez a Kessler gyártmánya, a hátsó, független felfüggesztésű futómű viszont a Neoplan saját terméke.

A Neoplan N9122L mellett még négy másik repülőtéri típus szerepel a cég termékpalettáján: egy szintén 14,72 méteres változat 2,75 méteres szélességben, a 13,31 méteres változat 2,75 és 3,17 méteres szélességben, valamint a legkisebb testvér, a 12 méter hosszúságú, 2,75 méter szélességű kivitel. A buszok kapacitása 66-tól 137 főig terjed, és természetesen – a szaúd-arábiai luxustrolikhoz hasonlóan – mindegyik felszerelhető olyan extrákkal, mint például a bőrfotelek, a padlószőnyeg és a komplett multimédiás rendszer.

A moszkvai példányok ugyan mellőzik a luxust, de a Viseonnál nincs olyan kérés, igény, aminek ne tudnának eleget tenni<br>(fotó: Viseon)

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.