Múzeumok éjszakája, az éjszakai reptér varázsa

Márványi Péter   ·   2019.06.22. 09:00
cim

Éjszaka egy kicsit minden más... nem is kicsit. Jól ismert, mondhatni velünk szinte baráti kapcsolatban lévő tárgyak, alakok válnak kicsit regényesebbé, különlegesebbé, akár szokatlanná. És a fények. Emlékszem, gyerekkorom óta tart annak az élménynek a varázsa, amikor viszonylag távolról látni a ferihegyi (31-es) pálya fölött megjelenő fényeket, és csak amikor a gép már a betonon dörög, akkor lehet kivenni a körvonalait, és a rohanó majd lassuló fények mögül kisejlett egy-egy utasszállító alakja.

Sétálni éjszaka repülőgépek között, repülőgépek közelségében, szintén különleges élmény. Ennek a hangulata először egy sportrepülőtéren csapott meg, ahogy a nagykategória hosszúszárnyú, lenyűgözött gépei sora előtt ballagtam ama szép és nagy sötétség felé, ami  maga a repülőtér volt... Mintha a tengerbe gyalogoltam volna, egy végtelenül csendes és nyugalmas partvidéken.

Sokkal-sokkal később részesültem a kiváltságban, hogy repülőgépek pilótafülkéjéből bámulhattam az éjszakai repülőteret: amint kibontakozott sok más fény közül a pálya, ahogy felsűrűsödtek a fények a betonon, ahogy a gép a kék és zöld fények között megtalálta a maga útját a forgalmi előtérig, ahol már magasra emelt reflektorok fénye szóródott a betonon és csillant meg a más gépeken.

És hogy milyen mindehhez képest a varázsa az éjszakának az elcsendesedett nagy gépek között az Aeroparkban? Már önmagában is lélegzetelállító, ahogy a félsötétben az ember fölé magasodik egy-egy karcsú géporr. De itt, ezen az éjszakán ennél sokkal több történik fényekkel és árnyékokkal: a Park attrakciója ilyenkor a fények játéka – az újjáélesztett pilótafülkékben. Ráadásul a műszerfalak tablói, műszerei fényében egy-egy olyan őszes úr kapja a sejtelmes megvilágítást, aki arról mesél, milyen volt az élet ebben a fülkében ülni, repülni és vezetni a gépet.

És akkor a kevésbé lírai ferihegyi mozzanatok a Múzeumok Éjszakáján: mentési bemutatók, a reptéri járművek kiállítása, sztyuviképző a 154-esben, szimulátorok, és így tovább. Nem beszélve arról, hogy (az öreg) pilóták, szerelők, malévosok, családtagok és repüléskedvelők ilyenkor megint találkozhatnak, beszélgethetnek, a buszok éjfélig óránként fordulnak a Park és a Deák tér között.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.