Mit kell tudni a következő generációs képformátumokról?
Nagyon sok a bizonytalanság abban, melyek lesznek a következő generációs képformátumok, hiszen jelenleg még egyik új képformátumot sem fogadták el egységesen. Míg a JPG és PNG általánosan elterjedt, addig a JPEG2000 és a WebP formátumok nem minden böngészőben támogatottak, sőt régi készülékeken előfordul, hogy meg sem jeleníthetők. A váltás szükségessége már 2010 tájékán megfogalmazódott, de mind a mai napig nem született egységes megoldás. A jelenlegi trendekkel és előremutató megoldásokkal foglalkozunk ebben a cikkben.
Képformátum trendek
A legnépszerűbb JPG formátum a 90-es évek elején alakult ki. Ez olyan képtömörítő eljárással készül, amely veszteséggel, a kép torzulásával jár. Bár a torzulások szabad szemmel is láthatók, mégis általánosan elfogadták ezt a formátumot. A PNG kicsit később jött divatba, amely jóval kisebb fájlméretű tömörítést tett lehetővé.
A JPG utódjaként megjelent a JPEG2000, amely már nagyobb tömörítést tett lehetővé, mégsem terjedt el úgy, mint elődje, leginkább az Apple gépek használják.
A WebP képformátumot a Google fejlesztette ki, jelenleg ez az a formátum, amelyet a legtöbb böngésző és platform támogat. Ez a képformátum átlagosan közel 40%-os tömörítést tesz lehetővé anélkül, hogy észrevehető minőségvesztés következne be. Ezt egy speciális becslési módszerrel éri el, amely a blokkon belüli szomszédos pixelek alapján előrejelzi az azoktól való eltérést.
A legerősebb trendnek a retinakijelzőre való optimalizálás tűnik. A kifejezést először az Apple használta, de manapság rámondják minden nagy felbontású kijelzőre. Azért retinakijelző, mert a pixelsűrűségük olyan magas, hogy emberi szemmel normális nézőtávolságból nem érzékelhetők a különálló képpontok. A mai okostelefonok szinte kivétel nélkül ilyenek, ahol a kijelző paramétereinél csak úgy dobálóznak a megapixelekkel.
Áthidaló megoldások
Az eddigiekből tehát látszik, hogy érdemes követni az új trendeket, de ezt megnehezíti, hogy az új generációs formátumok közül nincs általánosan elfogadott, tehát a különböző kliensek felé különböző felbontású és formátumú képet kell továbbítani. Emiatt még mindig kevés webshopban és weblapon alkalmazzák az új formátumokat.
Az Unas rendszere egy saját algoritmust alkalmaz a probléma áthidalására, amely felismeri a felhasználó által használt böngészőt, és az ennek megfelelő képformátumot küldi ki. A VIP felhasználók szabadon választhatnak, hogy JPG, GIF, PNG vagy WebP képet töltenek fel egy adott termékhez vagy termékkategóriához, és a rendszer ezeket automatikusan, menet közben konvertálja át a támogatott formátumra, elsődlegesen WebP-re, de ha ez nem támogatott, akkor a támogatott verzióra. Ez a sebesség miatt is nagyon fontos, hiszen ha lassan töltődik be az oldal, akkor az rontja a felhasználói élményt.
Érdemes tehát nagy felbontású, retinakijelzőre optimalizált képeket feltölteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!