Malvinkáért és Malvinkán túl:<br>új értékmentő egyesület 2.

Márványi Péter   ·   2013.07.11. 09:00
malvin2

Megalakult a Magyar Repüléstörténeti Értékmentő Egyesület, a magja az a csapat, amelyik Ferihegyen az emlékparkban évekkel ezelőtt megkezdte az ott lévő Il-14-es utasszállító rendbetételét. Beszélgetésünk első részében Zoltai Péter, Virág Richárd és Zsaludek Endre elsősorban arról beszélt, milyen változások tették szükségessé az egyesületi formát, hogyan lehet ilymódon könnyebben előre jutni a konkrét repülőgépmentő tevékenységben és a hatóságokkal, üzemeltetőkkel, adományozókkal való együttműködésben. Az alapítók hangsúlyozták, hogy a Ferihegy Repülőgép Emlékpark körüli jogvitában nem akarnak semmilyen módon állást foglalni. A beszélgetés második részében a szeretett repülőgéppel kapcsolatos konkrét munkákról lesz szó.

Az, hogy egyesület lettetek, az a Malvinka programnak is ad valamiféle új lökést? Idén tudtatok-e igazából foglalkozni az Il-14-essel?

Idén gyakorlatilag nem tudtunk a repülőgéphez hozzájutni, ennek elsősorban ez a kialakult állapot volt az egyik oka. Meg kell várni az elkövetkező néhány hetet, amikor megpróbáljuk kialakítani azokat a működési formákat, illetve egyezségeket, amelyek alapján feladatokat végezhetünk. Addig is ezt az időszakot kihasználjuk arra, hogy a repülőgép dokumentációját felújítsuk, naprakészre tegyük, a végzett tevékenységnek  létrehozzuk a megfelelő dokumentációját. Ami adott esetben akár a múzeumnak vagy az államkincstárnak, illetékes szerveknek felmutatható, tehát hogy ilyen technológiákkal, ilyen jogszabályok alapján, ilyen tevékenységeket végeztünk, gyakorlatilag egy üzemben lévő közforgalmú repülőgépéhez hasonló dokumentációt hoztunk létre. Ez nekünk is jó, látjuk, hogy milyen elmaradt munkánk van, milyen feladatok várnak ránk, és ezt természetesen adott jogosítással rendelkező személyzet tudja dokumentálni.

Még komolyabban veszitek a dolgot…

Túlléptünk azon az ősrégi, eredeti célkitűzésen, hogy fessük le Malvinkát: mi ennek a repülőgépnek kvázi üzemeltetőivé léptünk elő, és ehhez megfelelő dokumentációs hátteret is kialakítottunk, hiszen nekünk is gondolni kell a jövőre, hogy majd valamikor valakinek ez lesz a múlt, és nagyon értékessé válik ez az információ is, amiket most dokumentálunk, akár az Il-14-essel, akár a többi repülőgéppel kapcsolatban.

Akkor úgy teszem fel a kérdést, hogy amikor megnyílik a lehetőség, hogy ismét nekiálljatok, akkor mit kell csinálni Malvinkával? Mi a következő feladat?

A közeli cél az, hogy a jobboldali motornál el tudjuk végezni az éves karbantartási munkát, amivel ezt a motort még idén ismét üzembe tudnánk helyezni. Erre már kész a karbantartási terv, ezt viszonylag gyorsan, 1-2 héten belül el tudjuk végezni.

A másik fontos dolog, amit még tavalyra terveztünk, a légcsavar felújítása, illetve aktuálisan a bal motor cseréjének a beindítása. A legnagyobb bajunk az, hogy jelenleg az új, cserére váró motor ott pihen, ott áll, és nem tudunk vele dolgozni. Szeretnénk eljutni Malvinka kétmotoros bemutatójához. Ezt talán csak jövőre tudjuk megvalósítani.

Nyitottak vagyunk bármiféle támogató irányába, de később örömmel várunk bármilyen kétkezi segítséget is, illetve anyagi, nemcsak pénzbeni felajánlást, vagy információkat fellelhető alkatrészekről, kallódó repülőgépekről, elveszett ereklyékről. Mindent szívesen várunk, mindennel szívesen foglalkozunk, Malvinkával kapcsolatban, és Malvinkán is túl.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.