LOT-jubileum: retro E-Jet Ferihegyen, jó pályán a lengyel társaság

Márványi Péter   ·   2014.07.15. 19:15
cim

Jubileumi járat, retro-kiadásban: stílusos volt a LOT ünnepi érkezése, természetesen a ferihegyi tűzoltók vízfüggönyének kíséretében. A légitársaság fennállásának 85. évében jár, egyike tehát Európa legpatinásabb ilyen vállalatainak, az pedig számunkra fontos évforduló, hogy a LOT rendszeres budapesti járata 1938. július elsején indult, Budapesten tavaly meg is ünnepelték a kerek évfordulót. Mint akkor megírtuk: a magyar és a lengyel fővárost összekötő járatot a LOT és a Malert kezdte közösen üzemeltetni Junkers Ju-52 típusú repülőgépekkel.

Lengyel és magyar Ju-52-es a háború előtti Budaörsön<br>(fotó: Fortepan)

A járat hamar népszerű lett, két hónappal később, 1938 szeptemberében újabb járat indult a LOT üzemeltetésében a Varsó–Krakkó–Budapest útvonalon, egy év múlva pedig már a Varsó–Budapest–Belgrád, valamint a Budapest–Velence–Róma járatokat is elindította a lengyel nemzeti légitársaság. A járatok a II. világháború kirobbanásáig üzemeltek.

Azt is érdemes volt felidézni a sajtótájékoztatón, hogy 65 éve sikerült a két főváros között a második világháború elmúltával helyreállítani a légi kapcsolatokat. Ilyen sok érdekes dátum és jubileum tette tehát érthetővé, hogy lengyel és magyar újságírók gyülekezete várta a gépet, és persze egy alkalmi torta is, amelynek a varsói várat jelképező tornyai ugyan a betonon a nagy hőségben mintha le-le omladoztak volna, de mindez nem tette kevésbé ünnepélyessé ezt az alkalmat.

Érkezés a szokásos ünnepi külsőségek mellett: vízfüggöny...

Az érkező gép egy Embraer-170-es volt, a lengyelek egyik csinos kis E-Jetje, amely társaival együtt meglehetősen szorgosan jár a két város között. Mint a LOT magyarországi képviseletvezetője, Elżbieta Borzon elmondta, jelenleg hét közben napi négy gép repül Varsóból Budapestre, hétvégén napi kettő. Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatokkal megbízott igazgatója is jelezte, hogy a hagyományosan jó lengyel-magyar repülőbarátság mellett a ferihegyi reptéri fejlesztések is segítik a kapcsolatokat. Roman Kowalski nagykövet pedig nem minden politikai él nélkül jegyezte meg, hogy a LOT sűrűbben jár Budapestre, mint Brüsszelbe.

Az is egyfajta komoly gesztus volt másfél évvel ezelőtt, és az is jelezte Budapest fontosságát a LOT számára, amire ugyancsak a nagykövet emlékeztetett, vagyis hogy amikor a légitársaság forgalomba állította és először rövid távokon próbálta ki 787-eseit, a Dreamlinerek néhányszor felkereshették Ferihegyet is. Ez adott alkalmat egyébként akkor az iho/repülés tudósítójának is a géppel való ismerkedésre.

...és torta: Bogáts Balázs, a BA járatfejlesztési osztályvezetője, a járat személyzete és Jiri Marek

Elżbieta Borzon prezentációjának egyik érdekes pontja éppenséggel a flotta alakulása volt: jelenleg hat Dreamliner viszi a hosszú távú járatokat, és még kettő csatlakozik hozzájuk, van még ezen kívül hat 737-400-as, és tizenhét különböző Embraer a 170-estől a 195-ösig. A keskenytörzsű Classic-Boeingokat leszámítva nagyon fiatal ez a flotta, tegyük hozzá: meglehetősen gazdaságos üzemeltetésű gépeket tartalmaz, a sorból már teljesen hiányoznak az öregecske 767-esek.

A géppark ugyanakkor olyan hálózat fenntartását teszi lehetővé, ami a magyarok számára is több, mint érdekes, ugyanis meglehetősen jó kapcsolódásokat kínál New York, Chicago, Torontó és Peking felé. A lengyelek nyilván teljes joggal érzik úgy, mint sok más légitársaság is, hogy a Liszt Ferenc repülőtérről egyelőre hiányzó interkontinentális járatokat jó átszállási lehetőségekkel helyettesítsék.

Jubileumi festés, érthető a büszkeség: 85 éve repül a LOT

Jiri Marek, a LOT kereskedelmi igazgatója az elmúlt év változásairól tartott érdekes prezentációt, amelynek lényege az, hogy a lengyel nemzeti légitársaság az európai nagy cégek trendjéhez kapcsolódóan szélesíti a palettát a kis és közepes hatótávolságú vonalain. Vagyis egy gépen, egy járaton nem is három, hanem négyféle tarifával, ellátási csomaggal, poggyász-díjjal várja az utasokat a legolcsóbb, fedélzeti ellátás és díjmentesen feladható poggyász nélküli Economy Simple megoldástól, ami gyakorlatilag egy diszkont-szerű forma, a „sima” Economy és a már majdnem Business-szintű Economy Plus szolgáltatáson keresztül magáig a Business Class-ig, annak minden kényelmével és kellemes plusz szolgáltatásaival, amelyek különösen a hosszú járatokon vonzóak.

Prezentáció a konferencia-központban: Elżbieta Borzon, Jiri Marek, Roman Kowalski, Szarvas Gábor és Bogáts Balázs

És még egy nagyon fontos momentum. A nagykövet is hangsúlyozta, hogy a nemzeti légitársaság mennyire komoly szerepet játszik a lengyelek életében, úgy fogalmazott, hogy a LOT létezése a lengyel függetlenség szimbóluma. Ehhez képest jelentős fejlemény, amit Jiri Marek az iho/repülés kérdésére elmondott a sajtótájékoztatón: 2012 komoly pénzügyi nehézségei után a társaság újra sikeres pályára állt.

Ennek legfontosabb fejleménye, hogy az európai közlekedési biztos szóban már megerősítette: a Bizottság elfogadta és az Unió szabályaival összhangban lévőnek ítélte azokat az állami hitel-pénzeket, amelyeket a LOT a társaság szerkezetváltására fordított.

A LOT 787-ese a budapesti próbarepülések egyikén

A szokásos hazai kommentárokat megelőzendő: a Malév esetében azért nem járt uniós jóváhagyás, mert az állami tőkeinjekciók a napi működés fenntartására, a cég életben tartására szolgáltak. A LOT esetében viszont volt koncepció az átfogó modernizálásra is, ezt pedig nagyon is támogathatónak ítéli Európa, és a LOT mostani budapesti prezentációja épp ezeket a szerkezeti változásokat tárta elénk, flottában, kereskedelmi kínálatban, hálózatban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.