Londoni repterek: Heathrow-nak lesz új pályája, London Citynek lett új gurulója

iho/repülés   ·   2020.12.20. 12:00
cam_06_web

Heathrow-n északnyugat felé eltolva építhetik a betont, kell a plusz kapacitás Brexit után. LCY: mostantól nem a pályán gurulnak a gépek, új állóhelyek A220-asoknak is.

Jogi döntés a hosszú idő óta húzódó ügyben, de még mindig vannak akadályok: az Egyesült Királyság Legfelsőbb Bírósága felülírta a semmitőszék korábbi döntését, amellyel leblokkolta a legnagyobb londoni repülőtér harmadik pályával történő bővítését. Ugyanakkor hátra vannak még további eljárások, például nyilvános vizsgálat a tervekről, de a jelek szerint mostantól már esélyes a repülőtér, hogy megkapja a bővítéshez a hatósági engedélyt.

Mint erről korábban is többször írtunk, sokféle elképzelés született, hogyan lehet a jelenlegi két párhuzamos pálya mellett valamiféle plusz kapacitást biztosítani a túlterhelt repülőtér számára. A legérdekesebb az volt, hogy az északi pályát hosszabbítsák meg annyira, hogy egyszerre lehessen használni fel- és leszállásra, a legreálisabb azonban az a variáns volt, ami a véglegesen elfogadott tervben szerepelt: egy harmadik beton az északitól észak-nyugatra, amelynek megépítése a legkevesebb változást és plusz terhelést okozza a lakóövezetekben, a repülőtér körüli jelenlegi közlekedési hálózatban.

Ilyen lesz Heathrow a főként felszállásra használatos új betonnal

A mostani döntés, vagyis, hogy a jelek szerint mégis megépülhet a harmadik pálya, két okból is érdekes, egyfelől a vírus okozta hatalmas visszaesés miatt, ami Heathrow-t is erősen érintette, olyannyira, hogy egyelőre át kellett adnia az európai elsőbbséget a párizsi Charles de Gaulle-nak. Ugyanakkor az iparágiak többsége arra számít, hogy a forgalom 2021-ben, de legkésőbb 2023-ban visszatér a Covid előtti szintre.

A másik érdekes körülmény a Brexit, aminek a formáját, az Uniótól való elszakadás végleges forgatókönyvét még mindig nem lehet pontosan látni, és vannak szkeptikus hangok, amelyek azt mondják, ha a britek kilépnek, minden reptérbővítés felesleges. Nos, a repülőtérkezelő kommentárja a bírósági döntésről épp arról szólt, hogy a londoni légikikötő jelentősége még inkább növekedni fog. Az Egyesült Királyságnak december 31. után meg kell küzdenie a globális piacokon a legfontosabb európai gazdasági hatalmakkal, Németországgal és Franciaországgal, ezért nő a fontossága a légi kapcsolatoknak.

A Google Earth műholdképén még csak az építkezés látszik a pályától délre

Korábban Heathrow bővítésének fő ellensége, és egy új, a Temze-torkolatnál építendő repülőtér tervének fő támogatója Boris Johnson akkori londoni főpolgármester volt, aki most miniszterelnökként talán már nem ellenzi annyira a fejlesztést. Ugyancsak a mostani kormányfő próbálta városvezetőként, sőt, külügyminiszterként is végleg leblokkolni a bővítést egy másik, különleges londoni légikikötő esetében, amely ennek ellenére most fejezte be kulcsfontosságú beruházásait, elsősorban egy olyan létesítményt, amely a kezdetektől, a kilencvenes évek elejétől nagyon hiányzott ezen a repülőtéren, és aminek jelentőségét úgy lehet összefoglalni, hogy „nincs többé backtrack”. Sikerült kialakítani a szűkös hely ellenére a pálya teljes hosszában a párhuzamos gurulóutat, amely a forgalmi előtértől a keleti küszöb felé vezet, és amelynek köszönhetően immár anélkül is felállhat egy gép felszállásra a 27-es küszöbre, illetve anélkül tud visszajutni a 09-es irányból landolva a forgalmi előtérre, hogy a pályán kelljen gurulnia.

Az új állóhelyektől kelet felé fut az új guruló (fotók: London City)

És amiben LCY eddig szintén szűkében volt: a forgalmi előtér a 09-es küszöb felé ki is terjeszkedett, ami nyolc új állóhely kialakítását teszi lehetővé. A plusz felület összesen hetvenezer négyzetméter, az elkészítéséhez ezer cölöp leverése kellett húsz méter mélyre, amelyekre aztán a felületeket fel lehetett építeni, a folyamatot olykor második világháborús bombák felfedezése nehezítette. A fejlesztéssel az apró, de annál fontosabb reptéren, London üzleti központja, a Docklands közvetlen közelében, óránként 45 gépmozgás is lehetséges.  

Az új állóhelyeken bővebben elfér a különleges követelményeket állító, az egykori dokkok helyén kialakított reptérre érkező, két legnagyobb típus, az E-190 és az A220. Utóbbi jelentőségét az adja, hogy - még Bombardier CSeriesként - a jelenlegi legmodernebb szolgálatban álló utasszállító sikeresen teljesítette a próbautat London Cityről leszállás nélkül New York Kennedyre, és teljesítette a leszállási teszteket is az 5,5 fokos siklópályán.

Ha helyreáll az igazi forgalom, indulhat a terminál bővítése is

Ezzel a géppel megint megteremthető a közvetlen kapcsolat Észak-Amerika és Európa legfontosabb üzleti központja között. A különleges vonalat leállításáig a British Airways egy csak business-re berendezett A-318-assal repülte, és nyugat felé a gép üzemanyagért le kellett, hogy szálljon az írországi Shannonban.

Bővítették a reptér utaskiszolgáló és poggyászkezelő rendszerét és hamarosan munkába áll a „digitális torony”. A terminál bővítése a járvány utáni időszakra marad.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.