Kész az új poggyászkezelő-átvilágító a SkyCourt előtt

iho/repülés   ·   2020.11.06. 09:00
bar_0512

A végleges megoldás a 3. Terminál alatt lesz. A rakodóknak is nyilván javulnak a körülmények. Most volt érdemes tesztelni a rendszert.

- A legmodernebb átvilágító berendezésekkel és megnövelt kapacitással várja vissza az utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomagrendszere - adja hírül szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében a Budapest Airport. - Az új poggyászkezelő csarnok nyárra készült el, a forgalomszegény időszakot kihasználva pedig valamennyi biztonsági átvilágító berendezés, folyamatos működést biztosító funkció és új poggyászszalag tesztelése is befejeződött.

A SkyCourt utasforgalmi területei alatt működő poggyászosztályozó terület kapacitásait 50 százalékkal növeli meg az a mintegy 2000 négyzetméteres épület, amely a légi oldalon, közvetlenül a 2. Terminál központi csarnoka előtt kapott helyet. Bár az Európai Unió a koronavírus-járvány miatt a bevezetés határidejét egy évvel meghosszabbította, a Budapest Airport az új csarnok építésével párhuzamosan a csomagrendszer átvilágító berendezéseit is a jelenleg elérhető legjobb eszközökre, az Európai Uniós irányelvek szerinti „standard 3” megfelelésű átvilágító berendezésekre cserélte. A csomagrendszer új biztonsági átvilágító berendezései szeptember óta vannak éles szolgálatban; a komputertomográfia (CT) elven működő, nagy kapacitású gépek képesek az átvilágított poggyászok tartalmát három dimenzióban ábrázolni, ami még precízebb biztonsági ellenőrzést tesz lehetővé.

A Budapest Airport videója végigköveti a poggyász útját az új rendszer majd három kilométerén...

A napokban lezajlott 72 órás próbaüzemet repülőtér-forgalmi és utasbiztonsági szakemberek, a műszaki terület szakértői és a kivitelező cégek képviselői felügyelték, annak érdekében, hogy az új rendszer működése még a teljes kapacitás kihasználása esetén is zökkenőmentes legyen – olvasható a reptérkezelő közleményében.

Szerkesztőségünk érdekes beszámolót talált arról, hogy az új poggyászkezelőre miért volt szükség. Tavaly nyáron – amikor még dúlt a csúcsforgalom a repülőtéren –  a Légiközlekedés Online cikke szerint átszervezték az akkori rendszer működését, a változások egyike viszont meglehetősen megnehezítette az ott dolgozók munkáját:

„A [korábbi] rendszer úgy lett kiépítve, hogy a csomagokat a szalag mellé állva csak át kelljen emelni a poggyászkocsikra (dolly), így a fejenként akár 20-30 tonna átrakása egy ismert és tervezhető terhelést jelentett az ott dolgozók számára. Az új rendszerben a dollyk ráadásul nem közel a szalaghoz, hanem merőlegesen, illetve akár két sorban is állnak a rendszer mellett. Így nem egyszerűen átemelni kell a poggyászokat, hanem akár két kocsihosszt gyalogolni minden egyes darabbal...”

Majd később: A csomagosztályozóban a kemény fizikai munka klímakörnyezetéről egy megbízhatatlan szellőzőrendszer „gondoskodik” – hangzik a portál összefoglalója.

A Légiközlekedés Online illusztrciója a régi poggyászkezelőről

A tavaly júliusi cikk szerint már akkor szó esett egy új poggyászkezelő rendszer jövő évi elkészültéről, de a SkyCourt udvarára telepített plusz részt ebben ideiglenesnek minőstették. Ezt egyébként a mostani BA-híradás is tulajdonképp jelzi, amikor a közlemény arra is kitér:

„a csomagrendszer szükség esetén, a jövőben újra növekvő utasforgalommal arányosan tovább bővíthető, a leendő 3. Terminál üzembe állásával pedig az ott kialakított új poggyászosztályozó rendszer veszi majd át a helyét.”

A Budapest Airport mostani közleménye munkavédelmi szempontokat nem említ, de biztosra vehető, hogy a tágasabb és modernebb poggyászkezelő a benne dolgozók számára is jobb környezetet és munkafeltételeket nyújt. A reptérkezelő kiemeli: a fejlesztések során elsődleges szempont, hogy a legmagasabb biztonsági színvonal mellett utasbarát környezetet teremtsen, ahol az utazás kiszámítható és kellemes. Bár az új épület helye a csomagrendszer technológiai kötöttségei miatt adott volt, az épületet úgy alakította ki a Budapest Airport, hogy az formatervezett, a SkyCourt dizájnjához illeszkedő létesítmény legyen.

A Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója, Rolf Schnitzler szövegéből kiderül, a poggyászosztályozó bővítését tavaly év végén határozták el, a munkálatok indításáról a reptérkezelő májusban számolt be. A vezérigazgató kiemelte:

„Másfél év alatt 46 ezer 350 négyzetméterrel bővült a repülőtéri létesítmények alapterülete, az új Cargo City, az új 1-es utasmóló és az új poggyászosztályozó csarnok nagyságrendekkel növeli az utasszállító és légiáruszállító járatok kiszolgáló kapacitásait.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.