Katonák és polgári irányítók, alakul a távoli torony!

Márványi Péter   ·   2017.03.28. 16:15
cim

A HungaroControl asztalánál Vargha Tamás HM-államtitkár és Szepessy Kornél, a HC vezérigazgatója, előttük pedig az immár kiterjesztett HM–HC-megállapodás (nem is egy) példánya: az eredeti szerződést tavaly írták alá, ennek eredményeiről először a tárca illetékese beszélt, elsősorban a légtérszervezés terén. Majd szóba hozta azt, ami aztán valójában a legizgalmasabb témának bizonyult, vagyis hogy a katonák is erősen érdeklődnek a távoli torony rendszer katonai alkalmazhatósága iránt, sőt, NATO-körökben is lenne erre igény, mondta az államtitkár.

Az aláírók: Vargha Tamás és Szepessy Kornél

A HC főnöke pedig, túl azon, hogy méltatta a katonákkal való együttműködést és hangsúlyozta a cég megújulási törekvéseit, azt is elárulta, hogy a távoli torony kényszerhelyzeti működésére néhány héten belül remélhetőleg megkapják a hatósági engedélyt.

A sajtótájékoztató után szerencsére külön is lehetett gyors kérdéseket feltenni az izgalmas változással kapcsolatban. Tehát: mint az iho/repülésnek Szepessy Kornél elmondta, a kamerák és a hozzájuk szükséges kábelrendszer kiépítése mellett feltétele a rendszer működésének az ILS- és a pályafény-vezérlés „behozása” is a remote towerbe, nem beszélve az irányítók oktatásáról. A kényszerhelyzeti működés azt jelenti, és ez a Budapest Airporttal együttműködésben készülő beruházás első szakasza, hogy ha valami történik a „rendes” toronnyal, amiért az nem tud működni – ilyen emlékezetes kényszerhelyzet volt 2012. december 7-én a másfél nap kiesést okozó elektromos hiba – a HC-nál kialakított távoli torony már átveheti a reptér forgalmának irányítását.

A ferihegyi torony: 2018 végéig várható, hogy elnéptelenedik

A következő lépésben a mostani húsz–huszonöt kamera mellett további negyvenet kell még elhelyezni, bekábelezni, megfelelő áramforrással ellátni, majd bekapcsolni a rendszerbe, és ekkor a tornyosok – kijöhetnek a toronyból… Arra tehát, hogy a távoli torony átvegye a napi forgalomirányítást, 2018 végéig sor kerül, mondta a vezérigazgató. A harmadik szakasz az lesz, amikor a HC-nál kiépül a remote tower tartaléka is, de ez 2020-nál előtt nem várható.

A katonákkal való együttműködés legeklatánsabb példája, leggyakoribb helyzete, amikor a kecskeméti Gripenek kiképző repülésre szállnak fel, az összjáték ilyenkor már sima és begyakorlott, mondta el a HC-vezér. A kecskemétiek leadják az igényeket a reptér légterére és egy gyakorló légtérre, az irányítók gondoskodnak arról, hogy polgári gépek ezekbe az aktív katonai légterekbe ne repülhessenek bele, a bázis és a légtér közötti szakaszon a HC emberei irányítják a Gripeneket is, és ők adják a szolgálatot nekik akkor is, ha, mint egyre sűrűbben, egy be nem jelentkezett légi jármű miatt a készültségi harci gépeknek be kell fogniuk egy-egy utasszállítót.

A képernyőkön Tirana, kiképzés toronyszimulátorral

A katonák és a polgári irányítás közti együttműködésnek maga a kecskeméti reptér is érdekes helyszíne lehet, ha a nemrég megerősített tervek valóra válnak, és a bázis kettős funkciójú légikikötőként dolgozik tovább, vagyis polgári gépek is használhatják majd. Erre az esetre helyezte kilátásba Szepessy Kornél a HC esetleges jelenléte (odatelepített irányítók?) vagy a képzés mellett azt, hogy a kecskemétiek megkapják az irányítókat segítő, szolgáló MATIAS-rendszer információit. (Szepessy katonai repülőterekről beszélt, vagyis ez az újdonság érintheti Szolnokot és Pápát is.)

A szép számban megjelent egyenruhások és a HC-vezérkar képviselői ezután külön tárgyaltak, míg az újságírók megnézhették – no, nem magát a távoli tornyot (ha majd meglesz a hatósági engedély, bemutatják azt is), hanem nem is olyan távoli rokonát, a szimulációs központban (CRDS, Centre of Research, Development and Simulation) működő toronyszimulátort.

Egy úgymond érkező gép álpilótája

Ahol egyébként éppen két albán irányító gyakorolt egy magyar oktatóval, előttük pedig a tiranai repülőtér pályája, gurulói és forgalmi előtere volt látható a képernyőkön. Persze az élethű módon mozgó gépekkel együtt, amelyek álpilótái néhány méterre a „tiranai tornyosoktól” képviselték az albán központi repülőtér induló és érkező forgalmát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.