Jön az ünnepi csúcs – jótanácsok reptérkezelőtől és irányítóktól

iho   ·   2019.12.21. 12:00
cim

Az ilyenkor szokásos ünnepi jókívánságok közül a budapesti reptérkezelőé tűnik a leghasznosabbnak, különösen, ha valaki közforgalmi légikikötőnket veszi igénybe egy kis téli nyaraláshoz, vagy – ami talán még sűrűbbé teszi a forgalmat – igyekszik hazajutni szeretteihez karácsonyra, újévre, aztán visszakerülni külföldi tartózkodási és munkahelyére. Az biztos, a Budapest Airport tanácsait mindenképp érdemes figyelembe venni: Ferihegy idei forgalma meghaladta már a 16 milliót, és még csak most jön az évvégi csúcs.

Az előrejelzések szerint az év végén átlagosan napi ötvenezer utas fordul meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a megnövekedett utasforgalom miatt a Budapest Airport felhívja az utasok figyelmét, hogy a gépindulás előtt legalább két-három órával érkezzenek meg a repülőtérre.

A napi csúcs a reggel 6:00 és 7:00 óra, illetve 11:00–13:00 óra közötti időszak, különösen sokan utaznak pénteken és hétfőn, hogy egy-egy hosszú hétvége alkalmával új városokat fedezzenek fel. Az ünnepek alatt hagyományosan december 23, december 27-28., illetve a szilvesztert megelőző december 30. bizonyul a legforgalmasabb napnak.

A megnövekedett forgalom idején hosszabb várakozási időre kell számítani a csúcsidőszakokban az utasfelvételnél és az utasbiztonsági ellenőrzésnél - az ellenőrzés gördülékenysége érdekében érdemes előre tájékozódni a tiltott eszközökről a www.bud.hu oldalon. Karácsonykor is tiltott tárgynak minősül minden gyúlékony anyag: csillagszórót és tűzijátékot sem a feladott, sem a kézipoggyászban nem lehet szállítani. Kevesen gondolnák, de a folyadéknak számító kocsonya sem utazhat a kézipoggyászban; aki hagyományos karácsonyi ételt vinne magával, annak jó alternatíva lehet a diós vagy mákos bejgli.

Fontos újdonság, hogy a biztonsági ellenőrzés során már nem szükséges a laptopokat és nagyobb elektronikai eszközöket kivenni a poggyászból – ez gyorsabbá és kényelmesebbé teszi a kötelező ellenőrzés folyamatát.

A legtöbben az Egyesült Királyságból érkeznek ilyenkor, de az új tengerentúli, hosszútávú járatoknak köszönhetően több az Egyesült Államokból és különböző ázsiai országokból érkező utas is. A Budapestről indulók körében népszerű célállomás ilyenkor Ázsia, de sokan döntenek a közelebbi, melegebb éghajlatú úticélok, például közel-keleti országok, vagy Európa mediterrán országai, például Spanyolország és Görögország mellett – írja a Budapest Airport.

Ugyancsak közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz a légiforgalmi irányító szolgálat, amelyből az derül ki, hogy a karácsony és az újév nem csak a légiközlekedésnek, hanem sajnos a légiközlekedés zavarrásának is csúcsidőszaka. Ráadásul ez a zavarás történhet akár akaratlanul is. Sokan nem is gondolnák, hogy a házak lézerfénnyel való megvilágításának komoly repülésbiztonsági kockázatai lehetnek: egy rosszul elhelyezett lézereszköz fénye akár tíz kilométerről is elvakíthatja a pilótákat, ami közvetetten több száz utas életét veszélyezteti.

A HungaroControl szerint noha az előző évhez képest csökkent a lézeres zavarások száma hazánkban, a karácsonyi időszak a pilótáknak kellemetlen meglepetéseket okozhat. A tavalyi közel 100 bejelentett esethez képest idén valamelyest kevesebb, 65 alkalommal jelezte a fel- vagy leszálló repülőgépek személyzete, hogy a földről lézerrel zavarták meg őket. A bejelentések a repülésbiztonságért felelős HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítóihoz érkeznek be, akik minden esetben jelentik azokat az illetékes hatóságoknak, hiszen a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.

A kiskereskedelmi forgalomban kapható karácsonyi lézerfények akár több kilométerről elvakíthatják a pilótákat. Szabad szemmel úgy tűnhet, hogy az ég felé irányított lézerek által kibocsájtott fénynyaláb pár méteren belül megszűnik, de ez a valóságban nem így van.

Szimulációs kísérletek igazolták, hogy már a legkisebb lézerfény is befolyásolhatja a pilóták érzékelését, rosszabb esetben a látásukat tartósan károsítja. Az erős fény a látásra akár hosszú percekig hatással lehet, így a lézeres zavarás nem csak a gép személyzetének figyelmét terelheti el, de közvetetten a járatok utasaira is veszélyt jelenthet.

Budapesten volt már arra is példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását. Idén tavasszal pedig a békéscsabai repülőtér közelében egy tanulópilótát vakítottak el 5-6 kilométeres távolságból egy zöld fényt kibocsátó lézeres irányzékkal. Az erős fényhatás miatt a tanulópilóta elveszítette éleslátását, nem tudta leolvasni a repülőgép műszereinek adatait, így helyette az oktató landolt a géppel. A lézerezőt közvetlenül az eset után elfogták.

A HungaroControl felhívásainak is köszönhetően az elmúlt évben ugyan csökkent a lézeres zavarások száma, azonban a karácsonyi időszakban gyakoribbá válnak az ilyen esetek. A társaság éppen ezért arra kéri a lézerfény-rendszerek használóit, azokat minden esetben úgy helyezzék el, hogy kizárólag a házak falát világítsák meg velük – figyelmeztet a HungaroControl.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.