Handling-háború, kartellvád a Celebi ellen

iho   ·   2016.10.21. 16:15
cim

Kartellgyanú miatt az állami tulajdonú Malév GH leköszönő vezérigazgatója a versenyhatóságnál feljelentette a repülőgépek földi kiszolgálását végző török Celebit – írja a Magyar Nemzetre hivatkozva az Airportal.hu.

A Gazdasági Versenyhivatalnál a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling két héttel korábban távozott vezérigazgatója, Kisvári János tett bejelentést néhány nappal ezelőtt. Az állami tulajdonú földi kiszolgáló vállalatot alig néhány hónapig irányító, leköszönő vezér egyúttal értesítette a vállalat tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-t is.

A feljelentés szerint a török tulajdonú Celebi Ground Handling Hungary többször is kereste a Malév GH-t azzal, hogy a British Airways, az Iberia és az Air Lingus, valamint az Alitalia még futó tenderein beadandó árakat az egymással versenyző cégek egyeztessék. A dokumentumban arra emlékeztetnek, a reptéri földi kiszolgálási piac éves szinten több mint 15 milliárd forintos forgalmat bonyolít le, ennek 48 százalékát a Celebi, 41 százalékát az egykori Malév-leány, a maradék 11 százalékot a brit Menzies Aviation és a magyar Budport Handling Kft. fedi le. A Malév GH volt vezetője feltételezi, hogy a Celebi a repülőtéren működő versenytársak mindegyikét megkereste (Menzies Aviation, Budport).

Név nélkül nyilatkozó repülőtéri források úgy tájékoztatták a lapot, hogy a földi kiszolgálási piacon már jó ideje vadkeleti viszonyok uralkodnak, így a most megfogalmazódott kartellgyanú nem életszerűtlen: a vetélytársak legszívesebben „megfojtanák egymást egy kanál vízben”, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kötnek „megnemtámadási szerződéseket”.

Egy másik forrás arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a Celebi a British Airways és az Iberia szerződéseiért hajt, a Malév GH számára az Alitalia megszerzése lenne fontos, hiszen a vállalat 800 milliós mínuszt görget maga előtt. A Magyar Nemzet úgy tudja, ezen a tenderen az MGH adta a legjobb ajánlatot.

A GVH érdemben nem reagált a lap megkeresésére, a Celebi rövid válaszában megalapozatlannak nevezte a lap értesüléseit, és hangsúlyozta, hogy mindenben betartják a vonatkozó szabályokat és előírásokat. A Menziestől szintén nem érkezett válasz, a Budport elhatárolódott a kartelltől.

A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta komoly gazdasági gondokkal küzd, 2015-öt 604 milliós veszteséggel zárta, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Az MNV egyébiránt már elkészítette a Malév GH reorganizációs programját, ami több száz milliós racionalizálást jelent.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.