Festés Ferihegyen – új hangár épül jövőre

iho   ·   2019.12.19. 09:00
cim

A Budapest Airport és a Satys Group aláírta azt a megállapodást, amelynek értelmében a repülőgép-karbantartással foglalkozó nagyvállalat a budapesti repülőtéren létesít új festőhangárt. Az épületet úgy tervezik meg, hogy akár két Boeing 737 MAX vagy két Airbus A321 típusú gép egyidejű festését is lehetővé tegye, hangzik a reptérkezelő szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

(fotók: Satys, BA)

A Satys új budapesti bázisa jelentősen bővíti a ferihegyi repülőtéren jelenleg is elérhető repülőgép-karbantartó és javító szolgáltatásokat. Az új hangár a Budapest Airport finanszírozásából épül meg, és a tervek szerint 2020 végén adják át. A fejlesztés tökéletesen illeszkedik a Budapest Airport azon stratégiájába, hogy a légiközlekedési szektornak a lehető legjobb infrastruktúrát és üzleti környezetet biztosítsa a repülőtéren már jelenlévő, és az iparág egészének szolgáltatásokat nyújtó repülőgép-karbantartó vállalatokkal, az Aeroplex-szel és a Lufthansa Technikkel együtt. Az iparági szereplők üdvözlik ezt a fejlesztést, hiszen a repülőgépfestéssel kiegészülve európai szinten is egyedi szolgáltatási portfólió áll majd rendelkezésükre. A kombinált tevékenységekkel egyetlen helyszínen sokkal gyorsabb szolgáltatást kaphatnak a légitársaságok, hiszen repülőgépeiket festés céljából nem kell majd egy másik európai helyszínre átrepülniük.

Christophe Cador, a Satys Group alapítója és vezérigazgatója elmondta: „A Satys Groupnak stratégiai fontosságú helyszín a Budapest Airport, ahol három komoly repülőgép-karbantartással (is) foglalkozó társaság üzemel (a Lufthansa, az Aeroplex és a Wizzair), amelyek mindeddig nem rendelkeztek festőhangárral. Ez a kétállásos festőhangár a Satys Aftermarket és VIP festési részleg fejlesztési stratégiájába illeszkedik, megduplázva forgalmát a következő három évben.”

Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója hangsúlyozta: „Nagy örömmel üdvözöljük a Satys Csoportot a budapesti repülőtéren. Biztosak vagyunk benne, hogy a Budapest Airport a Satysnak kiváló helyszínt nyújt, hiszen a magyar szakirányú képzéseknek köszönhetően nagyszerű szakemberek dolgoznak a különösen nagy precizitást igénylő repülőgép-karbantartó szektorban, ami kiváló karrierlehetőséget biztosít nekik a későbbiekben. A Satys új festőhangárja tökéletesen illeszkedik a Budapest Airport repülőgép-karbantartó portfoliójába, megnyitásával tovább erősítjük Budapest szerepét a nemzetközi repülőgép-karbantartó piacon.”

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kijelentette: „A Satys és a Budapest Airport bejelentése új fejezetet nyit a magyar légiközlekedési szektorban, hiszen az új repülőgépfestő hangár, amely a meglévő karbantartási szolgáltatásokkal közös helyszínen, ugyanazon a repülőtéren nyújtja majd szolgáltatását, egyedülálló lesz Európában. A Satys a légiközlekedési szektor második francia szereplője az Airbus Helicopters után, amely Magyarországot választja beruházása helyszínéül. Ez a döntés visszaigazolja a közvetlen külföldi tőkeberuházásokat ösztönző stratégiánkat, különös tekintettel a magas minőségű, high-tech munkahelyek teremtésére helyezett fókuszunkra.”

A Satys francia székhelyű nemzetközi vállalat, amely világszerte tizenkét országban, hetvenhárom telephelyen van jelen; Európában, Észak-Amerikában, a Közel-Keleten, Ázsiában és Afrikában huszonnégy festőhangárt üzemeltet. A csoport több mint 3000 munkavállalót foglalkoztat világszerte; repülőgépek teljes körű karbantartását és felújítását végzi, beleértve a festést és tömítést, továbbá légitársasági és VIP repülőgépek belső terének tervezését és kivitelezését is vállalja.

Gyönyörűen sikerült ferihegyi festés: HA-LCA

Amit a Budapest Airport közleményéhez hozzátehetünk: a repülőtéren eddig is zajlott repülőgépek festése, hogy a legutóbbi különlegességet említsük, tavaly kapta meg eredeti színeit csodálatos minőségben a Malév egykori első Tu-154-ese, LC-Aladár. A külön e célra épített festőhangár azonban nyilván technológiailag is előnyösebb, nem szólva arról, hogy mekkora kapacitás-növekedést jelent, például ha egy-egy festésre kerülő gép nem foglalja a helyet a javítási, karbantartási munkálatokra váró példányok elől.

A csoport festőhangárai közül a legközelebbi Pozsonyban létesült, szintén A321 nagyságú gépek kezeléséig. A cég ajánlatai közül a teljes külső felújítás része a gép megtisztítása (az előző festéstől) egészen a fémborításig, az összes tömítés kicserélése, korrózió-védelem és javítás, kompozit-javítás és teljes újrafestés. Ami hozzátartozik az üzleti perspektívákhoz: manapság nemcsak azért kerülnek festőhangárba gépek, mert általában öt-hat év alatt megkophat rajtuk a festés, hanem mert új flottához kerülnek, új színekben repülnek tovább, vagy kisorolták őket az eredeti társaságuktól, vagy – tönkrement az eredeti társaságuk, de még esélyesek új üzemeltetőre...

A repülőgépek javítása, karbantartása manapság szofisztikált környezetet kíván, a festésnek ezen felül is speciális feltételei vannak. Az előző festés eltávolítása homokfúvással vagy oldószerrel történik, a 737-esek esetében a felhasználandó festék mennyisége 260–300 liter. Egy külön e célra épülő festőhangár kialakítása és fenntartása is költséges, speciális fűtő-hűtő rendszerrel, de a megvilágítás is különleges kell, hogy legyen, lehetőleg árnyékok nélkül, és olyan kialakításban, hogy a szakemberek a gép minden részletére tökéletesen rálássanak.

A hangár szellőztetése nagyon fontos kérdés, a bejövő levegővel nem kerülhet a levegőbe a legapróbb szennyező részecske sem, ami a frissen festett felületre kerülne, illetve nem szabad, hogy a hangárból vegyianyagok kerüljenek ki a festés folyamán. Az épület belsejében olyan anyagokat kell használni, hogy a burkolatokról könnyen eltávolítható legyen az esetleg rájuk rakódott festék. Ugyanakkor arra is vigyázni kell, hogy a hangáron belül egy bizonyos határ alatt maradjon a légmozgás. Természetesen a festőhangárnak igen súlyos környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelnie, másfelől megfelelő helyszín kell, hogy legyen a lehető leggyorsabb munkára: közhely, de nincs drágább üzemű repülőgép annál, mint amely szükségtelenül hosszú ideig a földön marad. A Satys azt ígéri, hogy a festőhangáraihoz érkező gépeket fél órával leszállás után már kezelésbe is veszik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.