Ferihegy, távoli torony: átadás és készülődés

iho   ·   2017.11.15. 11:15
cim

A mai Remote Tower...

A HungaroControl innovációjának, a Remote Tower távoli toronyirányítási rendszernek köszönhetően a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül először a világon a Budapest Airport (BUD) le- és felszálló repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani. A fejlesztést Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója adta át – olvasható az irányító szolgáltató közleményében.

Portálunk 2014-ben adott hírt először a „Remote Tower” koncepcióról, amelynek kifejlesztésével a svédországi Sundsvall repülőteréről két másik kisebb reptér forgalmát, gurulórendszerét irányítják, Landvetter légikikötőjében ugyanezt a rendszert pedig rendkívüli helyzet esetében tartalék irányító központként használják a távirányítást. De már 2012-ben bemutathattuk, sőt, ki is próbálhattuk azt a toronyszimulátort, ami 2012-től szolgálta az irányítók képzését, és amely nyilván egyfajta előfutára lehetett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér Távoli Torony rendszerének.

...és a korábban kiépített toronyszimulátor

Nos, amint a közlemény leszögezi: a budapesti közforgalmi repülőtér le- és felszálló repülőgépforgalmát jelenleg a magyar légiforgalmi irányítók Ferihegy emblematikussá vált, harmincnégy éves irányítótornyából vezérlik. A HungaroControl fejlesztésének, a „virtuális” torony (rTWR) koncepciónak köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítók készen állnak arra, hogy a repülőtér le- és felszálló repülőgépforgalmát ne a helyszíni toronyból, hanem távolról, egy virtuális toronyból navigálhassák – a hasonló méretű és közepes forgalmat bonyolító repülőterek közül a ferihegyi lesz a világ első távvezérelt repülőtere, hangzik a közlemény.

Ehhez azt is hozzátehetjük, hogy a budapesti irányítók már évek óta végeznek távirányítást, igaz, nem egy repülőtér forgalmát, hanem egy balkáni terület, Koszovó felső légterében mozgó gépeket ellenőrzik és irányítják a központi terem egyik külön munkahelyéről. Mint a HungaroControl egyik vezetője akkori riportunkban részletesen kifejtette, ha a szükséges radarinformációk és kommunikációs lehetőségek megvannak, annak nincs jelentősége, hol ül az irányító – mint ahogy a tőlünk hat-hétszáz kilométerre lévő légtér ellenőrzése azóta is megbízhatóan működik Budapestről, ez is távoli irányítási forma.

A koszovói légtér ellenőrzése is távoli irányítás

A HC mostani ismertetője szerint a magyar koncepció alapja a meglévő földi felügyeleti rendszer és egy kamerahálózat kétirányú integrációja, amivel hosszabb távon is biztonságos és megfelelő forgalmi kapacitású szolgáltatás nyújtható. Az rTWR-nek köszönhetően a repülőtéri környezet képét egy videófalon követhetik nyomon az irányítók. A virtuális torony maximálisan kihasználja a korszerű technológiák kínálta lehetőségeket. A tizennégy kamera közül három zoom- és infraképességekkel is bír, amelyek extrém időjárás esetén is gondoskodnak a megfelelő láthatóságról. Az irányítók igényeire szabott módon jelenítik meg mindkét futópályát és a teljes forgalmi előteret, valamint további újítás, hogy az élőkép címkézhető grafikai szimbólumokkal és repülési adatokkal, amelyek segítenek a repülési szituációk hatékonyabb kezelésében. Az innovációnak köszönhetően még biztonságosabbá válik a repülés, és fokozható a légiforgalmi irányítók szituációs figyelme is, olvasható a szolgálat közleményében.

– A fejlesztési tárca minisztereként értelemszerűen ösztönzök mindent, ami fejlődés, de a HungaroControl ezúttal nemcsak fejlesztett, hanem mert nagyot álmodni, és világelsőként fejlesztette ki a távoli toronyirányítást közepes méretű és forgalmú repülőtéren. Ez a XXI. századi innováció, a légi navigációs rendszereket érő folyamatos kihívásokat nemcsak, hogy megválaszolja, de előttük jár. A projekt sikerét a HungaroControl professzionalizmusa, megbízhatósága és elkötelezettsége garantálta – mondta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter az átadó ünnepségen.

Távoli torony a jólismert helyett, de csak 2020-tól

– 2020-ra a HungaroControl Budapesten folyamatos éles üzemmódban tervezi üzemeltetni a távoli toronyirányítást. Mivel a remote tower technológia költséghatékony üzletfejlesztési platform a regionális és szezonális repülőterek számára, a koncepció iránt világszerte számos nemzetközi partner is érdeklődik – mondta köszöntőjében Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint 2030-ra az Európa felett közlekedő repülőjáratok száma elérheti a 16,9 milliót. A léginavigációs rendszereknek lépést kell tartaniuk a rohamos forgalmi növekedéssel, az ezzel összefüggő repülésbiztonsági és kapacitásbeli kihívásokkal. A HungaroControl célja, hogy folyamatos innovációval megfeleljen ezeknek az elvárásoknak. A HungaroControl a repülésbiztonság fejlesztésére, a forgalommenedzsment hatékonyságának növelésére, a repülőjáratok árának csökkentésére és a környezetbarát eljárások fejlesztésére törekvő kezdeményezésekben Európa élmezőnyében van, hangzik az irányító szolgáltató közleménye.

A vezérlőben: balról a miniszter, jobbról a HC-vezér

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.