Feléled Budapest: hova repülhetünk?

iho   ·   2020.06.07. 15:00
cim

Egyre többen kérdezik: és már repülhetünk? És hova repülhetünk? A válasz Budapest esetében is meglehetősen összetett. Mielőtt közreadjuk a Budapest Airport által kiadott adatokat, érdemes megjegyezni, hogy a járatok újraindítása mellett is szükséges a megfontolt döntés a jegyvásárlás előtt, például jó tudni, vajon ha valaki kiutazik valahová, a célállomáson lesz-e szabad mozgása, vagy automatikusan karantén várja, netán akkor kell két hétre elvonulnia, ha onnan hazajön? Ugyancsak változó faktor, hogy az utazáshoz szokásos okmányok mellett van-e szükség egészségügyi papírokra is, például egy friss negatív Covid-tesztre. És maguknak a járatoknak az ügyében is tanácsos az utolsó napig tájékozódni, a helyzet sokat változhat, és a fontos döntéseket mostanság inkább a kormányok hozzák, nem a légitársaságok.

A reptérkezelő emlékeztet arra, hogy a koronavírus-járvány az áprilisi utasforgalmat befolyásolta legerőteljesebben, azonban a májusi adatokon már jól látható a lassan növekvő forgalom. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér áprilisban összesen csupán 9870 utast kezelt, míg májusban ennek már több mint kétszeresét, 22 ezer 813 főt. Ez a tavaly májusi 1 millió 411 ezer 593 utashoz képest 98,4 százalékos visszaesést jelent.

Júniusra azonban már komolyabb pezsgést ígértek a visszatérő légitársaságok. most kapott táblázat szerint a Lufthansa a hónap első napja óta jár Frankfurtba minden nap, és készül egy hét múlva heti háromszor Münchenbe, az időzítés meglehetősen pontos, hiszen épp mától lehet karanténmentesen bejutni Németország felől Magyarországra. Ami a Lufthansa-csoport további társaságait illeti, a Swiss most indít heti három járatot Zürich és Budapest között, a Brussels 16-ától heti négyszer repül Brüsszelből és Brüsszelbe, az Eurowings Düsseldorfba már most hetente háromszor repül, Stuttgart a jövő hét közepétől lép be a menetrendbe, ugyancsak háromszor hetente.

A KLM most is repüli naponta a Schiphol–Ferihegy vonalát, a Czech Airlines június közepétől köti össze ismét Prágát és Budapestet hetente háromszor. És hogy a melegebb tájakat is emlegessük, a Sun Express június 21-étől hetente egyszer megy Antalyába.

A táblázat szerint bizonytalan az Air France heti két–három Párizs–Budapest járatának indulása, és a két, a budapesti forgalom számára meghatározó low-cost társaság sem szerepel az összesítésben konkrét városnevekkel és sűrűségekkel, ennek a Wizz esetében az lehet az oka, hogy a társaság a helyzethez igazodva akár naponta is hozhat döntéseket arról, hova és mikor repül, mindenesetre a cég láthatóan továbbra is előre menekül a helyzetből, a korábbi bejelentett járatok: Athén, Barcelona, Bázel, Berlin, Birmingham, Dortmund, Eindhoven, Göteborg, Liverpool, London, Madrid, Podgorica, Szarajevó, Stockholm és Marosvásárhely, a friss döntés: új desztináció Salzburg, az új bázisok: Larnaka és Tirana.

A táblázatban nincsenek konkrétumok a Ryanair felől sem, csak annyi, hogy a cég júliustól tervezi a fokozatos visszatérést, most Budapestről csak London Stansted felé repül. De nap mint nap láthatjuk akár a fejünk fölött elég alacsonyan, akár a követő oldalakon, ahogy a budapesti bázis egy-egy gépe egy-egy tágas kört repül a közelkörzetben, a gépek légialkalmasságija és a személyzetek jártassága fenntartásáért. Korábban a Qatar is júniusra ígérte az utasjáratai visszatérését, az Emirates júliusra. A LOT-ról sincs egyelőre friss hír, a varsói kormány június 16-áig terjesztette ki a nemzetközi légijáratok tilalmát, addig csak néhány belföldi vonal él.

A vírusbiztonságos utaskiszolgálás fontos híre, hogy a Budapest Airport újabb tizenhat önkiszolgáló poggyászcímke-nyomtató automatát helyezett üzembe, amelyek a 2B Terminál check-in területén, az utasfelvételi pultokkal szemben, ezzel is csökkentve az érintkezéses fertőzés veszélyét. A közlemény megfogalmazásából arra lehet következtetni, hogy erre a rendszerre egyelőre a  légitársaságok közül csak a Wizz csatlakozott.

Az utasfelvételi (check-in) pultok a 2B Terminálon üzemelnek, itt történik az utasbiztonsági ellenőrzés is. A biztonsági ellenőrzést követően az utasok újra a Heinemann Duty Free üzleten keresztül jutnak a tranzitba. A B utasmóló induló és érkezési szintje újra üzemel. Az útlevél-ellenőrző kapuk előtti csarnok és az útlevélkezelés változatlanul működik; továbbra is itt – és a 2B Terminál érkező szintjén – zajlik az utasok egészségügyi szűrése (testhőmérséklet-mérése), regisztrálása és Magyarországra való beléptetése – adja hírül a Budapest Airport.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.