Egy megyényi fegyver hó ellen a repülőtéren

iho   ·   2016.11.13. 16:15
hocim

A reptér hóban: a kép szerencsére nem most készült... (fotók: Budapest Airport)

A héten az országban több helyen is megmutatta már magát a hó, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér pedig a komolyabb téli kihívásokra is felkészült. A Budapest Airport, amelynek havas flottája felér egy megyei közútkezelőjével, közel kétszáz emberrel várja a téli szezont november közepétől márciusig – adja hírül a reptérkezelő szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

Mostantól kezdve bármikor jöhet a tél és a hó, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmát ez nem akadályozhatja, hiszen életbe lépett a repülőtéri szakzsargonban csak havas készültségnek hívott téli készenléti állapot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a meteorológiai előrejelzésnek megfelelően mindig a szükséges létszámmal és eszközzel áll készenlétben a havas szolgálat; szükség esetén késlekedés nélkül elkezdik a hóeltakarítást, illetve a havazást megelőző előkészítést.

Csatárláncban a pálya felszabadításáért

Huszka Péter forgalmi igazgató szerint nagyon jól sikerült a felkészülés, idén ráadásul egy új munkaszervezés bevezetésével alvállalkozó garantálja a repülőtér külső területeinek takarítását és síkosság-mentesítését, így a Budapest Airport saját szakemberei a repülőtér légi oldali forgalmi területeire koncentrálhatnak. A szakember elmondta, hogy összesen 180–200 ember és 41 jármű ad 24 órás készenlétet egészen márciusig, így akár napokig tartó havazás esetén is folyamatos marad a repülőtér üzemelése. „Szerencsére, erre az elmúlt években nem volt példa, de a repülőtér nem engedhet a szigorú normákból, nem lephet meg minket a havazás” – tette hozzá Huszka Péter.

A nagy létszámra és az eszközparkra szükség is van: 2,4 millió négyzetméternyi betonfelületet – futópályákat, gurulóutakat, repülőgép állóhelyeket – kell megtisztítani a hótól és a jégtől, méghozzá rövid időn belül. A havas szolgálat munkatársait, a gépkezelőket hónapok óta készítik fel a feladatra, egyebek mellett számítógépes szimulátoron is vizsgázniuk kell a repülőtéri futópályák, a gurulóutak és beton előterek ismeretéből, majd gyakorlati oktatáson vesznek részt éjszakai vezetésből és a repülőtéri speciális közlekedési szabályok ismeretéből is, írja a Budapest Airport.

Most még csak készenlétben a hatalmas hókotrók

A nemzetközi normák szerint télen, az erős havazás kezdetétől számított egy órán belül, legalább egy futópályának használhatónak kell lennie, olvasható portálunkon a BA egy korábbi jelentésében.

A reptérkezelő a lehető legmodernebb eszközöket szerezte be a havazás elleni harcra. Az öt, egyenként 351 ezer euróba kerülő hókotró a Mercedes Benz Actros 2041-es típusú nyerges vonatóból és egy speciális, dízelmotorral hajtott hóseprő vontatmányból áll. Jellemző adat, hogy míg a nyerges motorteljesítménye 300kW (408LE), addig a vontatmányra szerelt hatméteres acélseprőt és a hozzá kapcsolódó levegőfúvó berendezést egy 315 kW-os (428 LE) motor hajtja. A hóeke teljes szélessége 8 méter, a szélei behajthatóak, mert egyszerűen nincs olyan széles repülőtéri állóhely a garázsban, ahová beférne kinyitott állapotban. Mind a hóekét, mind a seprőt a menetirány merőlegeséhez képest 32 fokban megdöntve használják és általában négy-öt jármű elég a 45 méter széles futópálya egyik felének a megtisztításához, majd fordulva kezdik a másik oldal tisztítását.

Az óriás Oshkosh harcrakészen

A kombinált hóeke-hóseprő kocsik mögött halad általában egy hómaró, amely 20–30 méterre szórja a havat a futópálya szélétől. Az amerikai Oshkosh gyártmányú hómarónak valóban brutális a megjelenése és a teljesítménye is. Nem véletlenül, hiszen alapvetően Alaszkára és a Sziklás-hegység északi útjainak megtisztítására is alkalmas, nemcsak a repülőtereken vetik be. Az Oshkosh hómaró nem olcsó kategóriás jármű: egynek az ára 630 ezer euró, azaz 176 millió forint. Az 515 kW (700LE) motorteljesítményű hómaró akár 40–45 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhat ideális hóviszonyok esetén és óránként hatezer tonna (!) havat tud eltávolítani az útról vagy a futópályáról. A hómaró 2,6 méter széles sávban tudja megtisztítani a betont a hókupacoktól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.